Erwin BMW 523i

De 7 redenen waarom een youngtimer jou gelukkiger gaat maken (en de wereld een tikje beter) (en in ieder geval een stukje mooier)

[Met bonusmateriaal onderin het artikel: een auto-interview over pochen en ongeletterdheid in Het Financieele Dagblad]

1. Je maakt de wereld mooier met jouw auto.

Auto’s van vandaag ogen als de monsterlijke autootjes in de filmpjes van de virtuele popgroep Gorillaz. Moderne auto’s héten ook hoe ze eruitzien, met modelnamen als Kadjar, Kodiaq en Kuga.

Tongbrekende aanduidingen en je oog struikelt over de drukke lijntjes, agressieve bollingen en anderszins overdadige designdetails van zo’n Qashqai, Q50 of Q7. Dan een BMW 5-serie touring uit 1996 of een Audi A6 Avant uit 2001. Of een Volkswagen Scirocco uit 1992. Strak, chic simple. 

Dat geldt ook voor Mercedessen. Voor Alfa’s. Zelfs voor de Opel Vectra en de burger-Volvo V70. Elke BMW is pas na 15 jaar mooi. Nieuwe BMW’s? Ze zijn een tikje te Teutoons protserig. En laat dat tikje maar weg.

Groene youngtimer BMW (523i touring, 1999)

2. Elke kilometer die je rijdt is geen gewone kilometer.

Het leeuwendeel van die 102.909.200.000 kilometers die Nederlanders jaarlijks afleggen in hun auto worden afgelegd in volkswagens, waar vaak ook letterlijk Volkswagen op staat maar haast even vaak Opel, Peugeot, Ford, Kia of Renault. Saaaaaaie kilometers. Daar is weinig aan. Maar in een pakweg donkerblauwe Jaguar XJ met V8 uit 1999 (jazeker, die ranke X308) is dat een heel andere ballgame. ‘Elke rit, hoe alledaags ook, krijgt een sense of occasion’, zoals schrijver/journalist Ebele Wybenga het genot beschrijft dat hij ontleent aan zijn Jaguar. ‘Een kilometer afgelegd in een Jaguar is iets heel anders dan dezelfde kilometer in een Volkswagen.’

Groene youngtimer Jaguar XJ 4.2 V8 Sovereign

3. Je rijdt in stijl en ook nog eens aanzienlijk goedkoper.

Een beetje BMW, zeg de 523i touring Executive met heerlijk grommende zescilinder, kostte met wat opties (stoelverwarming, cruisecontrol) in 1999 dik 55.000 euro. Anno 2017 koop je die auto voor iets tussen de 5.000 en 8.000 euro, afhankelijk van de kilometerstand. Dat is 10% van de aanschafwaarde. De vorige eigenaren hebben jouw afschrijving voor hun rekening genomen. Hoe fideel is dat.

In ouderwetsche guldens klinkt het nog beter: een beetje Jaguar met 4 liter V8 deed in de jaren negentig gauw 193.000 gulden. Vandaag de dag ben je spekkoper met de 8500 euro die jij ervoor betaalt.

Bij youngtimer-importeur Auto Eminent in Steenwijk staat een hagelnieuwe Jaguar XJ6 3.2 Executive te koop voor krap 20 mille. Hagelnieuw? Ja fabrieksnieuw, en hij is van 1995. Er staat slechts 13.563 km op de teller en de donkergroene auto had slechts één eigenaar. De laatste nieuwprijs bedroeg – volgens Autoweek – 63.075 euro.

Gespecialiseerde youngtimerhandelaren zoals Auto Eminent, Autohahn, Marco Hof of Kooij Cars halen BMW’s, Audi’s, Mercedessen, Jaguars en Volvo’s van 15 jaar en ouder vaak uit Duitsland. Het voordeel van Duitse auto’s is legio. Ze hebben niet zoveel kilometers op de klok omdat Duitsers in tegenstellig tot Nederlanders niet aanhikken tegen torenhoge motorijtuigenbelasting (in Nederland zes keer zo hoog als in Duitsland) waardoor je gedwongen wordt heel veel kilometers te rijden. Daarnaast zitten ze vol opties want in Duitsland betaal je daar geen BPM over. En ze zijn onderhouden zoals de huizen en bloembakken langs de Moezel, Main en Neckar: gründlich en pünktlich.

Juweel van een auto: chroom weerspiegelt wat je weerspiegeld wilt hebben.

4. Zet je auto op de zaak en je rijdt nóg goedkoper.

Een ondernemer of zzp’er die rekent weet wat de term youngtimerregeling betekent. Die regeling heeft de Belastingdienst speciaal in het leven geroepen voor auto’s van de zaak die ouder zijn dan 15 jaar. Dan is de bijtelling niet 22% van de cataloguswaarde maar 35% van de waarde van de auto ‘in het economisch verkeer’. Dat is Haags voor wat je voor je bejaarde Volvo of Jag betaalde en iets preciezer uitgedrukt: de huidige waarde van je auto. Die daalt jaar na jaar dat je hem in gebruik houdt ook nog eens.

Dashboard BMW 523i touring 1999

5. Je komt minder snel over als een patser.

Als jij als ontwerper, consultant of freelancesocialmediaencontentspecialist bij je opdrachtgever komt aanzetten in een spiksplinternieuwe Jaguar XF dan is dat alsof je in smoking en lakschoenen naar een ontbijtsessie over Snapchatmarketing in Café In de Waag gaat: je bent een tikje overdressed. En laat dat tikje er maar weer af. 

ICT-organisatieadviseur Edwin Groen is erg in zijn nopjes met zijn 18 jaar oude rode Peugeot 406 Coupé, die hij in 2013 kocht voor niet meer dan 2300 euro. Zijn ranke Peugeot is een ontwerp van Pininfarina. Een poor man’s Ferrari, noemt Groen zijn auto. ‘Die lijn, hè, die lijn is mooi, die golf en die heupen, die lijn vindt iedereen mooi. En het is totaal geen dure o-dan-kan-je-tarief-wel-omlaag-aso-bak.’

Dat laatste is een asset van elke youngtimer. Je hebt het imago mee. Ook al kostte je auto toen hij in de jaren negentig de showroom uit reed evenveel geld als je opdrachtgever ooit betaalde voor het huis waarin hij of zij woont. Ook de uitstraling werkt in jouw voordeel.

Jaguar XJ 4.0 V8 uit 1999

6. Je gaat veel harder dan anderen.

Oké, op de A2 van Amsterdam naar Utrecht rijd jij op een druilerige maandagmiddag ook 104 km/u. Net als al die anderen op die vijf banen links en rechts naast je. Maar jij weet dat jij als jij zou willen in luttele seconden twee keer zo hard rijdt. Want 208 km/u, dat is een peulenschil voor jouw Audi S6 uit 2001 met V8 die niet eens turbo’s nodig heeft om 340 pk te leveren die naadloos via een boterzacht schakelende 5-traps tiptronic automaat naar je Quattro sportonderstel worden getransponeerd.

Dat gevoel. En die V8, of V6 of 6-in-lijn, soms zelfs V12, die kocht jij zoals je op Marktplaats een Charly van Gerard van den Berg of een Eames bureaustoel van Vitra scoort: voor een prikkie.

Erwin BMW 523i
Groene youngtimer BMW 523i touring uit 1999

7. Oké, jij haalt niet 1 op 10, je boekt geen Prius-CO2-waarden… maar je bent wel duurzaam bezig.

Stap jij na die 140 km fris uit in Nijmegen, verkwikt door de zoevende rit op de rechterbaan, lekker relaxt weggezakt in je clubfauteuils van Connolly-leer, wijst een van de mensen met wie je een afspraak hebt op je Jaguar XJ6 4.0 Sovereign uit 1995 met een honend (jaloers!) uitgesproken: ‘Zo zo, die gas guzzler van jou lust zeker wel een slokje. Lekker voor het milieu.’

Je maakt de anderen in het gezelschap aan het lachen met je reactie, dat jij ‘echt wel 2 op 12’ haalt. Maar je riposteert ook terecht met je killer-argument: levensduurverlenging. En dat is ook duurzaam.

Een auto verzorgen en pamperen en zo lang mogelijk in het economische verkeer en op de A2 houden is ook heel duurzaam. Verschrotten na 22 jaar is veel en veel belastender. En jij moet ook weer een andere of nieuwe auto – moet je kijken wat een nieuwe auto kost aan energie.

Over de Toyota Prius gaat het verhaal dat de productie alleen al evenveel energie kost als zeven jaar in een vette SUV rijden. Hetzelfde geldt voor een Tesla Model S: als je dat well-to-wheel gaat uitrekenen, wat die accu ook kost…. Mind you dat termen als ‘well-to-wheel’ het goed doen in dit soort discussies. 

En wacht… je hóéft helemaal niet de discussie aan te gaan. Je Jaguar in jadegroen, spruce green of racing green is per definitie groen.

Een iets andere versie van dit stuk verscheen in juni 2017 in Esquire.

– –

Bonus: interview met schrijver dezes in Het Financieele Dagblad, in de rubriek Zakenauto, d.d. 24 december 2016.

Autointerview in rubriek Zakenauto van Het Financieele Dagblad.
Erwin WijmanDe 7 redenen waarom een youngtimer jou gelukkiger gaat maken (en de wereld een tikje beter) (en in ieder geval een stukje mooier)

Comments

  1. Marcel Teunis

    hallo Erwin,

    de Jaguar is al weg.

    vriendelijke groet,
    Marcel Teunis

    ps : ik rijd nog steeds in mijn Jeep Wrangler van 2011. inmiddels ruim 280.000 km en hij gaat nog lang niet weg.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.