De beste vaderdag-advertentie ooit

Op het billboard staat niks anders dan een rode Porsche 911 van opzij gefotografeerd en daaronder de tekst: ‘17 juni, vaderdag’.

VaderdagBillboardPorsche911Hij is alweer uit 1992, toentertijd bedacht door reclamemakers Lode Schaeffer en Erik Wünsch (van DDB Needham, later begonnen ze hun eigen reclamebureau S-W-H, nu Indie).

Het is humor, pochen, liegen, ironie, overdrijven, en dat alles in één beeld met drie woorden. De advertentie maakte van de 911 een icoon… haha, geloof deze zin niet. Overdrijven werkt aanstekelijk. Maar de advertentie (destijds ook verschenen in magazines) werd ook een icoon. Het moet wel de beste vaderdag-advertentie ooit zijn. Of niet?

In 2004 stond in de krant een vaderdag-advertentie die in de buurt komt. Een advertentie voor de Beertender-thuistap van Heineken die was verpakt als stiekeme vaderdag-reclame in De Telegraaf.vaderdagBeertenderHeinekenad

Dubbel stiekeme reclame zelfs. Ten eerste was het de eerste dagbladadvertentie van Heineken waarin het Heineken-logo ontbreekt – expres want met een doel.

En ten tweede is de advertentie zo uitdrukkelijk op vrouwen gericht dat vaders ‘m niet eens gaan lezen. De kop is namelijk: ‘Al uw rimpels weg in één minuut.’

Daaronder staat een foto van een potje BotoCrème met een ‘Nieuw’-plakkertje erop. In de kleine lettertjes daaronder wordt (dubbele pret) de draak gestoken met reclameconventies: ‘Onzin natuurlijk. We willen alleen even uw aandacht voor het ideale vaderdagcadeau: de Beertender. Zonder dat uw man het ook leest want het moet wel een verrassing blijven.’

Klik op de advertentie hiernaast voor een leesbare versie. Er zit nóg een erg fijne vondst in die het cliché ‘Direct merkbaar resultaat’ afstoft.

De advertentie is bedacht door reclamemakers Ramon Stalenhoef en Mischa Schreuder (van TBWA Neboko\Campaign, later begonnen ze hun eigen reclamebureau SSSS&Orchestra).

Dat was dus 2004. Twaalf jaar later dan de Porsche, en nu alweer twaalf jaar geleden. Hoog tijd voor de vaderdag-advertentie van de jaren tien. Heb jij ‘m al gezien? Hoor het graag.

O ja, nog een cadeautip voor wie geen Porsche 911 kan betalen en een vader/man heeft die iets heeft met auto’s (duh): mijn fijne en bij tijd en wijle hilarische leesboek-over-auto’s-zonder-plaatjes Succes met je grote auto, hierrrr te koop.

Succes met je grote auto

Succes met je grote auto

Of de all-time bestseller Wat je rijdt ben je zelf. Oei, wordt dit toch nog een hele fijne vaderdag-advertentie.

Erwin WijmanDe beste vaderdag-advertentie ooit

Comments

Leave a Comment