De oprichter wordt weggegumd in de reclame

Met FHV verdwijnt de laatste dinonaam uit de Nederlandse reclame. Echt de laatste? Nee, één oprichterinitiaal houdt nog dapper stand.

Nu FHV/BBDO per 1 maart verdergaat als BBDO Amsterdam wordt elke verwijzing naar oprichters Franzen, Hey & Veltman in de bureaunaam uitgewist.
Eerder gebeurde hetzelfde met PMSvW/Y&R, PPGH/JWT, VVtH/FCA! En BLRS Euro RSCG. De initialenblokken en daarmee de Nederlandse oprichters zijn opgegaan in rook.

Jurassic Park
Wie nu dergelijke bureaunamen leest, waant zich in Jurassic Park. En wie onder de 30 is, kan zich niet voorstellen dat bureaus naar iets anders heetten dan naar cheesecake, worstjes, monniken en een illustere drummer (Lemz). En het ging om ontegenzeggelijk de toonaangevende reclamebureaus in de jaren ’80 en ’90, toen Ajax met TDK op zijn shirt speelde. Andere smaakbepalende bureaus heetten in die tijd RBV, HLPB of KKBR.

Scherp onderscheiden
Hoe lacherig en meesmuilend de buitenwereld altijd keek naar die lange rijtjes beginletters van de oprichters/partners (altijd mannen en alleen maar mannen), de insiders zagen de kapitalenkettingen als scherp onderscheiden bureaumerken. Maar het ABCD&EvF-gedoe is nu dus echt over en uit.

Grote Achternamen-namen
Sterker, sowieso zijn de oprichternamen uit de reclame. Naast de Grote Initialen verdwenen ook de voluit geschreven Grote Achternamen-bureaunamen die leidend waren in de jaren ‘0. UbachsWisbrun/JWT, Lowe Kuiper & Schouten, Geudeker Oerlemans, Prins Walvisch, Benjamens Van Doorn.
Van Van Walbeek Etcetera rest alleen nog naar Etcetera.

Dapper
Verdwenen álle oprichternamen uit de bureauwereld?

Nee, twee bureaus van betekenis (dus gevestigd in Amsterdam, ja, kom maar met de ingezonden brieven)

houden dapper stand. Dat zijn Roorda, dat na 25 jaar nog steeds heet naar de oprichter.

En iets stiekemer want verhulder Neboko (voluit TBWA\Neboko), waar de Ne, oprichter Simon Neefjes, nog steeds de scepter zwaait.
Maar uit TBWA-onderdeel Vidiboko(‘Vidiboko, goedkope video’s van Neboko’) is die naam ook al weggegumd.

Dit stuk verscheen eerder op Adformatie.nl

 

Erwin WijmanDe oprichter wordt weggegumd in de reclame

Leave a Comment