Schermafbeelding 2014-12-31 om 22.02.03Erwin Wijman is sinds vandaag mijn held.’
Dat is nog eens een eerste zin van een recensie. Hij komt van Viola Robbemondt aka Soulwoman aka Carwoman, en de volledige recensie is hier te lezen. ‘Ach man: het is Eeeeen Groooot FEEST der Herkenning. :-)‘, voegt zij nog toe.

Uit een volgende recensie van mijn boek De Verkoopmaffia, dat in november 2010 verscheen (en nog steeds te koop is, online en in de boekwinkel): ‘Vermakelijker en caberetesker dan Youp van ’t Hek’. Liegt er ook niet om.

Meer over de ‘massale belangstelling’ voor De Verkoopmaffia is hier te lezen.

En als je hierop klikt kun je luisteren naar het interview met mij door Thijs van den Brink en Elisabeth Gruteke in het actualiteitenprogramma Dit is de dag.Schermafbeelding 2014-12-31 om 22.09.49

Nog een kleine bloemlezing uit de lovende reacties van professionals:

‘Vlotgeschreven boek’, ‘Bijzonder vermakelijk.’
Daniëlle de Jonge, Divario Communicatie

‘Aanrader voor iedereen die wil weten hoe hoffelijkheid in de praktijk kan werken.’
Nog een keer Daniëlle de Jonge van Divario

‘Aanstekelijk. Wedden dat u het in één adem uitleest als u eraan begint?’
Adformatie

‘Heerlijk boek om te lezen.’
Tijs van den Brink, presentator Dit is de dag/Radio 1

‘Lachen, huilen en alles daar tussenin.’

Nog een keer Viola Robbemondt, Carwoman (Autoblog)

‘Ik kan het hele boek wel quoten.’Schermafbeelding 2015-07-08 om 20.16.46
En hup, voor een derde keer Viola Robbemondt, ook journalist House of TXT. En hier staat een tweede recensie van haar hand, ingezoomd op echtheid: ‘Een slimme ondernemer ziet zijn klant dus niet als Omzet Genererende Unit, maar als mens van vlees en bloed.’

‘Eyeopener van grote klasse. Informatief, goed onderbouwd, vlot, prettig leesbaar en heel hoffelijk geschreven.’

Aad van Luijk, AT van Luijk Compagnie

‘Uniek en recht voor z’n raap’, ‘Een eyeopener voor alle lompe bedrijven.’
Maud Ebbekink, Psychologie & Marketing

‘Tip voor ieder die met marketing te maken heeft (voor gewone consumenten trouwens ook).’
Jan Emmens, (Honours) Student Marketing Communicatie

‘Verplichte lectuur.’
Office Magazine

‘Tom Peters staat niet alleen.’
M&L, Management & Literatuur

‘Inspiratie voor bestuurders.’
ManagementScope [pdf]

‘Interessante kost voor ondernemers.’
TeamCommunicatie

‘Aanrader.’
Michel Hoetmer, verkooptrainer SalesQuest.

Ik ben kort na de publicatie de straat opgegaan om mensen te vragen naar hun ervaringen met de verkoopmaffia én met aardige bedrijven. Zie de mini-documentaire:

Voor wie nog meer wil zien: een aaneenschakeling van noreply-adressen van bedrijven die daarmee dus zeggen: wij willen niet met u praten.
EO’s Dit is de dag-redactie maakte een <ahref=”http://www.eo.nl/ditisdedag/item/klantvriendelijkheid-verdient-zich-dubbel-en-dwars-terug/” target=”_blank”>aardige samenvatting van het boek/gesprek met mij in het NPO Radio 1-prorgramma: Als bedrijven klantvriendelijkheid meer op de voorgrond zetten, krijgen ze meer klanten en leukere medewerkers. Dat is de overtuiging van journalist Erwin Wijman, schrijver van het boek ‘De Verkoopmaffia’.Schermafbeelding 2015-01-01 om 08.50.44

Wijman gebruikt de naam ‘verkoopmaffia’ omdat bedrijven volgens hem georganiseerde misdaad bedrijven. ‘Ik moest bij de helpdesk van Microsoft eerst mijn creditcardnummer geven. Als mijn vraag niet onder de garantie zou vallen zouden ze honderd euro afschrijven. Bedrijven willen allemaal graag verkopen, maar het liefst geen service verlenen. Contact achteraf kost ons geld, rekenen ze. Effincienty gaat voor vriendelijkheid, aardigheid en hoffelijkheid.’

In zijn boek geeft Wijman verschillende goede en slechte voorbeelden van helpdesks en servicecentra. Ook maakte hij een rijtje van de beste en de slechtste voorbeelden. Ruim tien procent van de Nederlanders verkiest KPN tot bedrijf met de slechtste service. Daarmee staat het bedrijf op nummer 1 van de zwarte lijst.

In het lijstje met goede voorbeelden komt KPN ook voor, maar dan vertegenwoordigt het bedrijf slechts drie procent van de stemmen. Wijman: ‘Ik hoop dat Scheepbouwer blij is met een winst van 35 miljoen over het afgelopen jaar. Het had namelijk ook 70 miljoen kunnen zijn.’

Op woensdag 2 december 2010 was ik hoofdgast in het NCRV-radioprogramma Casa Luna (NPO Radio 1), klik hier om terug te luisteren of hier.Schermafbeelding 2015-01-05 om 11.14.40

Mijn uitgever Geerhard Bolte van Uitgeverij Haystack kwam op het lumineuze idee om enkele ultrakorte boektrailers te maken. Ik schreef de monologen, en briljante stemacteur Arno Koning sprak het filmpje in.

Nog eentje horen?

Schermafbeelding 2015-01-01 om 10.30.42

Uit: ManagementScope, nummer 1, 2011

Later volgt hier nog meer over de ontvangst van het boek.

Erwin WijmanDe verkoopmaffia