Hellup. De namen zijn op

Je hoort de klacht echt van bijna iedereen die een nieuwe naam zoekt, voor een bedrijf of nieuw product: welke naam je ook verzint, ze zijn allemaal al bezet.nd.14289
Stel je bedenkt voor je thuiszorgorganisatie de naam BeterThuis. Een mooie, dubbelzinnige naam. Eigentijds, want commercieel en toch positief. De naam maakt dus ook zorgverzekeraars blij, én zorgverleners én de mensen om wie het gaat. Het is kortom pure magie, die naam.

En dan ga je natuurlijk even googelen of die naam misschien niet al bestaa… oeps. Tel even mee: BeterThuis (beterthuis.nl), Beter Thuis (beter-thuis.nl), Beter Thuis Wonen (beter-thuis-wonen.nl), Beter Thuis (beter-thuis.com), Beter Thuis (doorgaan.nl), S@men beter Thuis (samenbeterthuis.nl), BeterThuis (beter-thuiszorg.nl)… en dan heb ik pas de eerste pagina op Google gehad.Schermafbeelding 2015-01-20 om 15.18.03

Sokken, ook op
Tja. Heel veel anderen bedachten jouw naam al. Daarom lijkt het of alle namen op zijn. Weg. Alle namen zijn vergeven, dus ook alle nieuwe namen.
Dat geldt ook voor beschrijvende namen zoals Variatiesaus, GSM-shop of Kabelwinkel. Waar moet je dat usb-oplaadkabeltje voor je Samsungcherry_catrice.05 kopen? Bij kabeltje.com, kabelstore.nl, kabelmaxx.nl, onlinekabels.nl, onlinekabelshop.nl, allekabels.nl, kabelvinder.nl, internet-kabel.nl, utp-kabel.nl… ik verzin dit niet. Ze bestaan allemaal.

Of wat moet je nog als je online sokken wilt gaan verkopen: sokken.nl, sokkenkraam.nl, sokken-online.nl, sokshop.nl, sokkenmarkt.nl.
En zoals iedereen weet die op SIDN.nl een half uurtje domeinnamen zit te checken – het lijkt soms wel of sowieso álle mogelijke namen met .nl en .com al geregistreerd zijn.

eb0928f4e5474e874e028da4823afcbc

Are Mermaids Real?

IMG_8073

Kleurenwaaier nagellak van Essie

Sold Out For Ever
Je kunt niet anders dan je toevlucht zoeken tot maffe of uitzinnige namen. Make-up- en parfummerken maken het letterlijk bont met hun geinige of brutale namen. Denk aan Poison, Flowerbomb, Sold Out For Ever, Don’t Feed The Birds, Color Tattoo, Earthworm, Princess for a day, Dating a Royal, Zombie, Spoiled – I Don’t Drink Cheap Wine (van Wet’n’Wild), Are Mermaids Real?, I Red A Good Book (ook van Wet’n’Wild, spelfout expres want woordspeling), Pink For Yourself, ga maar door. Maar hoe maf of juist heel tam je het ook verzint, een ander was je al vaak voor met die naam. Dus zelfs cosmeticamerken zijn ten einde raad. Er zijn geen namen meer vrij voor hun nieuwe oogschaduw, nagellak of eyeliner. Noem een naam, en hij blijkt weg.
‘Onze nieuwe oogschaduw is getest en klaar voor lancering.’
-‘Mooi, goed gedaan. Hebben we al een naam ervoor?’
-‘Nee, dat is het probleem. Er zijn geen namen meer.’
-‘Wat? Hoe kan dat?’
-‘Ja het is waar. Alle goeie make-up-namen zijn al in gebruik.’
-‘Dat kan niet, onzin. Wacht. Ik heb er al een. Warm Beige.’
-‘Ik ben bang dat Laura Mercier al een oogschaduw heet met de naam Warm Beige.’

What is going on? Bezet
En zo gaat het door. Met welk idee, inval of naam de productmanager ook komt, alle namen zijn al in gebruik.
‘What is going on?’, roept zij dan wanhopig uit. ‘Is ook al bezet’, roepen de anderen aan de vergadertafel. ‘Door Maybelline.’
En even later…i-red-a-good-book-4
-Oké. Ik noem er een en jullie zeggen of die al gebruikt is.’
-‘Oké.’
-‘Vibrant.’
-‘Perfect.’
-‘Dank je, Rodger.’
-‘Eh, nee, Perfect is een Mérk. En die hebben Vibrant al.’
De dialogen komen uit een hilarische sketch van UCB Comedy (Upright Citizens Brigade), een improvisatiecomedygroep uit Chicago (via New York Magazine). Een must see. Hm. Dat must see is ongetwijfeld al lang en breed gedeponeerd voor een gifgroene glitternagellak.

(Eerder gepubliceerd op Adformatie.nl, 25 januari 2015)

Erwin WijmanHellup. De namen zijn op

Leave a Comment