Lada, Rover en Daewoo zijn alive en kickin’ bij DHZ De Jong

Als je bij ons in het stadje een extra huissleutel nodig hebt, moet je naar doe-het-zelfzaak DHZ De Jong. Bij de sleutelbalie staat een bord met autosleutelhangers. Dat is een zelf gefabriekte houten plaat met haakjes met drie rijen van acht, negen ouderwetse autosleutelhangers, steeds een kunstleren, afgerond driehoekje met daarop een rond merklogo en een ringetje erdoor. Dit bord biedt een treffend inzicht in de Nederlandse automarkt: welke merken nog meedoen – en vooral welke automerken niet meer.

Van de 23 sleutelhangers die er nog hangen, zijn er drie van Lada. Niet verwonderlijk dat die blijven hangen. Lada verkoopt al jaren niks of nauwelijks iets in Nederland.

Midden links hangen twee Mitsubishi-hangers. Ook al zo’n merk op zijn retour: het is al jaren weg uit de Nederlandse verkoop-top 20.

Er hangen ook twee Nissans. Tja, wie koopt nog een Nissan?

Van succesmerken als Volkswagen, Renault, Ford, Toyota, BMW, Audi, Volvo en Skoda hebben ze bij DHZ De Jong geen sleutelhanger. Tuurlijk niet. Die zijn al lang verkocht.

Peugeot hangt er nog wel, maar dat is een oudje van twee leeuwlogo’s geleden. Kia hangt er dubbel maar ook allebei nog met het oude logo, met witte letters op rood ovaal vlak.

En Fiat hangt er ook nog, een merk dat weggezakt is uit de top 10.

Dit bord met sleutelhangers is een automerkkerkhof. De iconische logo’s zijn verworden tot industriële archeologie.

Rechtsboven hangt een Daewoo-sleutelhanger. Dat merk bestaat al sinds 2005 niet meer, toen Daewoo door GM werd omgedoopt in Chevrolet.

Als klap op de vuurpijl hangen er drie Rover-sleutelhangers, in elke rij eentje. Rover was al een keer geretro’d, maar die nieuwe variant is ook al weer tien jaar failliet.

Er had bij wijze van spreken nog een Datsun-sleutelhanger bij kunnen hangen. Misschien hangt die er weer mocht DHZ De Jong ooit nieuwe sleutelhangers bestellen, want Nissan schijnt zijn dik dertig jaar geleden afgedankte merknaam terug te halen als goedkoop instapmerk, zoals Renault dat met Dacia deed.

BenBits, Buckler, Exota, Skol, NafNaf, Brio, Punica: veel merken zijn dood en vergeten en komen nooit meer terug. Maar automerken zijn als lijken in horrorfilms: ze krijgen altijd een tweede leven. Automerken zijn niet dood te knuppelen. Ze komen altijd weer terug.

Mini kwam terug, met succes want er hangt geen enkele Mini-sleutelhanger bij De Jong. Volkswagen bracht Skoda weer op het podium. En Mercedes Maybach, voor mensen die villaprijzen voor een auto willen betalen.

En wie weet, kunnen we straks weer een nieuwe Simca kopen, of een Talbot, NSU, Austin, Innocenti of Autobianchi. Zastava is voor de zekerheid al door Fiat ingelijfd. En altijd kans dat er weer nieuwe Saabs komen. Het Franse Alpine kwam al terug, als superlichte Porsche-concurrent in aluminium.

Op de dag dat jij een Datsun of retro-retro-Rover koopt, is De Jong de eerste bij wie je een bijpassende sleutelhanger kunt halen. Je auto is dan retro. Maar je hebt in ieder geval de échte sleutelhanger nog.

Erwin WijmanLada, Rover en Daewoo zijn alive en kickin’ bij DHZ De Jong

Comments

Leave a Comment