Ondernemer? Doe iets met Valentijnsdag. Te laat? Begin over tien maanden

Valentijnsdag – op 14 februari – lijkt gemaakt voor internet in het algemeen en webshops in het bijzonder. Maar ook als je een fysieke winkel of restaurant hebt, is Valentijnsdag een verkoopbooster in de categorie Kerst en Sinterklaas. De uitgaven aan Valentijnsdag stijgen elk jaar en het aantal lastminutekopers is gigantisch. Voor webshops ideaal.

1. Haak uitdrukkelijk in op Valentijnsdag.

Verwijs op je website of in je winkel of horecazaak en ook in advertenties expliciet naar Valentijnsdag. Vermeld de datum, zeg er iets over, zet rode hartjes op je site – iedereen houdt van hartjes. Zelfs mensen die niet van plan zijn iets te kopen, houden van hartjes en andere symbolen van liefde. Liefde is nu eenmaal altijd positief.

Albert Heijn had enkele jaren geleden een mooie Valentijn-inhaakadvertentie voor witlof met de aanstekelijke kop ‘All you need is lof’.

2. Begin er vroeg mee.

Wacht niet tot 13 februari. Valentijnsdag leeft al weken eerder bij je klanten en potentiële klanten. Wat dat betreft verschilt Valentijnsdag in niets van Sinterklaas of Kerstmis.

Houd ook rekening met de besteltijd van de consument en de levertijd die jij hanteert. Mensen moeten op tijd een keuze kunnen maken en ook snel en tijdig bediend worden, ook omdat er veel lastminutecadeaus worden gegeven.

3. Kijk een jaar terug.

Kijk even wat vorig jaar in februari goed verkocht. Via Google Analytics kun je ook achterhalen hoe bezoekers jouw winkel hebben gevonden.

4. Je zit niet in de chocoladebranche? Dat maakt niks uit.

Ook als je niet PostNL of Hallmark heet en geen chocolade verkoopt, kun je met Valentijnsdag alle kanten op. Maak bijvoorbeeld een aparte pagina van producten in de kleur rood. Bedenk leuke kortingsacties met korting bij vervolgaankopen. Of bied een mooie cadeauverpakking met hartjes aan. Bedenk hierbij steeds één ding: er zijn heel veel impulskopers op de markt en jouw taak is om die te verleiden en naar binnen te trekken.

5. Wijs je klanten uitdrukkelijk op Valentijnsdag.

Stuur bijvoorbeeld een extra e-mailnieuwsbrief uit met een liefdesthema en leuke liefdesverhalen, toepasselijke producten of diensten. Wees actief op sociale media. Besteed er aandacht aan in je winkel, in je zaak en/of op je website. Gooi er een zoekwoordcampagne of een extra displaycampagne tegenaan om ook nieuwe klanten te bereiken.

Wees vooral actief op 13 februari, voor de lastminutekopers die niet beseften dat het morgen al Valentijnsdag is. Als je ook een fysieke winkel hebt, is het helemaal handig om klanten erop te wijzen dat ze nu nog even snel hun geschenk of attentie kunnen ophalen. En zeg erbij dat product X of Y nog steeds op voorraad is. Of, helemaal mooi want aantrekkelijk: geef een speciale Valentijns-lastminutekorting.

6. Retargeting is nu belangrijker dan ooit.

Mensen die iets leuks voor Valentijnsdag zoeken, twijfelen vaak lang. Of ze vullen hun mandje maar gaan niet over tot definitieve aankoop. Laat dus niet na de bezoekers van je website te retargeten met banners met de producten die ze eerder bekeken of met nieuwe acties. Mensen die eind januari al in jouw webshop keken naar oorbellen, een armband, ring of halsketting, moet je echt nog een keer benaderen.

7. Laat bestsellers zien.

Help mensen kiezen. Het klinkt zo simpel, maar het gebeurt maar heel weinig. Zeker impulskopers stellen suggesties op prijs. Wijs mensen op dingen die anderen kochten met bijvoorbeeld de tekst: ‘Andere verliefde mensen kochten dit, dat of een andere X’.

8. Wek vertrouwen en bied absoluut aflevergarantie.

Je trekt klanten nog eerder over de streep om echt af te rekenen door een gegarandeerde leverdatum te noemen. Denk weer aan Sinterklaas: een boek dat na 5 december pas binnenkomt, is een onherstelbare downer. Hetzelfde geldt voor een bos rozen of een doos bonbons die pas op 15 februari wordt bezorgd. Dat wil niemand.

Zo verkoop je alles

Dit hoofdstuk is een voorpublicatie uit mijn boek Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt, dat eind maart uitkomt bij Uitgeverij Haystack.

Zoals dit stuk staan er nog ruim honderd hoofdstukken in, met elk zeven of meer tips om jouw product, dienst, merk of jouzelf duidelijker in de spotlight te zetten. Spread the love.

Erwin WijmanOndernemer? Doe iets met Valentijnsdag. Te laat? Begin over tien maanden

Leave a Comment