1. Ben origineel. Kies een verleidelijke, aantrekkelijke en opmerkelijke naam.

2. Sterker nog: val op! Durf. Doe iets geks. Ben anders. Tip: kijk hoe je concurrenten heten en neem dan een tegenovergestelde of héél andere naam.

3. Een beschrijvende bedrijfsnaam kan ook, maar pas op voor verwarring: wie zijn online sokkenwinkel sokkendirect.nl noemt, wordt gauw verward met onlinesokken.nl, sokkenkraam.nl, sokkenhenk.nl of socksandboxs.nl. Je ziet het sokkenonline-syndroom veel bij webwinkels. Voor de vindbaarheid en snelle sales werkt het misschien, maar het zijn namen die zich nauwelijks onderscheiden en waarvan je als consument de volgende keer denkt: welke was het nou ook alweer? Je wilt als bedrijf immers een trackrecord opbouwen. Het is belangrijk dat mensen zich herinneren wie je bent. Dat houdt in dat je je moet onderscheiden.

4. Let op klank, een naam moet niet alleen lekker bekken maar ook de juiste associaties oproepen. Voorbeeld: Boeing koos de naam 707 omdat de ‘0’ – die spreek je in het Engels uit als ‘Oh’ – de associatie met iets groots oproept, zoals je bij een ‘i’ eerder aan iets kleins denkt.
De klank kan een merk groot of klein doen klinken. Er is ooit een test gedaan met een fictief automerk. Een panel kreeg de namen Bromo en Brimi voorgelegd. Bij Bromo dacht men aan een grote auto, bij Brimi aan een kleine auto. Vraag jezelf af welk gevoel je wilt oproepen.

5. Betrek nooit te veel mensen bij je keuze, dus niet al je personeel, je buurman en ook nog je zwagers. Een durfnaam wordt dan al gauw afgestompt tot standaardnaam.

6. Pas op met humor. Het is eventjes leuk, je reclamebureau Het Hoofdbureau noemen, of je herenmodezaak Pakkend. Maar hoe lang? Met een woordspeling begeef je je op glad ijs. Een vondst als Gefelicitaart.nl is vandaag misschien leuk, maar het gevaar bestaat dat morgen iedereen er genoeg van heeft, inclusief jijzelf. Na een week is de grap niet meer leuk. Speel wel gerust met je naam, als di er zich voor leent. Er is een Elly die haar naaiatelier Elisabeth Tailor noemt. Een Laurens Onderweegs begon een reisbureau voor fiets- en wandelvakanties in onbekend Italië onder de naam Onderweegs in Italië.

7. Vermijd ook de ongelukkige associatie in woordspelingen als De Huurwoordenaar of MissMaakt, beide namen van tekstbureaus. Alweer: leuke vondsten, maar je kunt je afvragen of de associatie die zo’n naam oproept wel zo gelukkig is. Copy copy voor een kopieerwinkel is wél een gisse en blijvend leuke woordspeling, en Copy kleiner juist weer niet.

8. Is de naam goed uit te spreken? Makkelijk te spellen (als je niet Häagen-Dazs heet)? Makkelijk te onthouden? Doe de telefoonproef: verstaan mensen de naam meteen of moet je te veel uitleggen? Voorbeeld: ICT-bedrijf 2organize.nl adverteerde veel op de radio, maar wie kan het bedrijf terugvinden op internet? Schrijf je ‘to’, ‘too’, ‘two’, ‘2’? ‘Organise’ of ‘organize’? Zitten er koppeltekens tussen?
Het geintje in 1-2-Sleep (want-to-sleep) is al vaak gedaan (12match), maar bij dit bedrijf in opblaasslaapmatjes werkt het goed want het werkt ook echt twee kanten op: a. snel en dat is extra fijn als je b. hondsmoe bent.

9. Een bedrijfs– of merknaam die niet onderscheidend is, wordt geweigerd door het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE), voorheen Benelux-Merkenbureau.

10. Je naam mag niet te veel op een bestaande naam in dezelfde branche heten. Dat ondervond de Nederlandse beddenfabrikant Swiss Sense, dat op last van de rechter zijn naam moet veranderen nadat de Zwitserse beddenfabrikant Swissflex bezwaar maakte.

11. De naam moet beschikbaar zijn als internetdomeinnaam, liefst met .nl. Kies liever geen tweederangsdomeinen als .nu of .net of .biz of .info. Als je internationaal werkt, moet je .com hebben.

12. Belangrijker dan een fraaie domeinnaam is een naam die bij Google bovenaan verschijnt. Namen als Jiba, Airbnb en Favr beschikken over ingebouwde zoekmachinemarketing, maar De Vries of 180 niet.

13. Ga na of de naam geen ongewenste (bij)betekenissen heeft in de diverse moedertalen van je doelgroepen in Nederland.

14. Je naam mag niet misleidend zijn, zoals De Vries Megafoodstores voor een klein delicatessenwinkeltje.

15. Hou nu al rekening met toekomstige verbreding van je bedrijf. Je zit nu in de olie, maar misschien ga je er later azijn naast doen.

16. Als je een schoonheidssalon opent en in je woonplaats of wijdere omgeving bekend staat als schoonheidsspecialiste onder je eigen naam gooi dan niet je eigen naam weg ten gunste van een nieuwe naam als Oase, Beautycocoon of Pour Tous. Overweeg om je eigen naam toe te voegen aan je bedrijfsnaam.

17. Je merknaam is in feite een one-word-story. Of two-word-story, naar analogie van de six-word-story. Een miniverhaal. Het zegt heel veel over je. Je naam houdt een belofte in.
Vergelijk het met speeddaten. Het is je eerste kans om indruk op iemand te maken. Een goede bedrijfsnaam is een activator voor je merk. Een slimme naam is reclame op zich en blijft hangen bij de doelgroep. Als je daarin slaagt, bespaar je veel tijd, energie en geld voor marketing.
Een goede naam heeft geen reclame nodig, een goede naam ís reclame. Dus doe voor je definitieve keuze de belangrijkste check: brengt je naam in één keer de kern van je boodschap over? Of van de spullen die je wilt verkopen? Nee? Kies een andere.

Creatief en juridisch
Er zitten twee kanten aan het bedenken en kiezen van een bedrijfsnaam die werkt, beter gezegd: voor jou werkt. Een juridische en een creatieve kant.

Speciaal voor Ajax-fans: denk aan het PSV-model. PSV staat voor Puntig, Spring eruit en Vertel een verhaal.

En als je een naam hebt, check ‘m nog even hierop:
1. Op Google zie je snel en simpel of er andere bedrijven met dezelfde naam in dezelfde branche zijn.
2. Check of de domeinnaam nog vrij is op www.SIDN.nl, de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland, dat de uitgifte en
registratie van .nl-domeinnamen verzorgt.
4. Kijk op www.boip.int of je merknaam is geregistreerd bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE), het officiële merkregister voor de Benelux. Je ziet welke bedrijfs- of merknaam geregistreerd is door wie en voor welke soort
bedrijfsactiviteiten of spullen (er zijn 45 verschillende klassen).
5. Het kan slim zijn om een merknaam te laten registreren via een merkenbureau. Je kunt je bedrijfsnaam als handelsnaam vastleggen bij de Kamer van Koophandel, check zeker ook het Handelsregister van de Kamer van Koophandel op www.kvk.nl/handelsregister.
6. Voor .com-namen kijk je op: www.instantdomainsearch.com of Domize.com.
7. Nameboy (Engels) checkt domeinnamen maar genereert ook bedrijfsnamen: www.nameboy.com.

Share this Project

Erwin WijmanChecklist voor een goede bedrijfsnaam

Leave a Comment