Schermafbeelding 2014-09-23 om 15.03.00Jij wilt een boek schrijven, een managementboek, businessboek, een how-to-boek of hét handboek en-nu-ga-ik-je-alles-vertellen-over-wat-je-altijd-al-moest-weten-maar-niet-wist-dat-je-niet-wist. Goed idee. Altijd doen.

Een boek is een uitgelezen dé manier om jezelf als professional op de kaart te zetten in jouw vakgebied. Een boek is de zwarte band. Een meesterproef. Jij beheerst de materie. Jij bewijst ermee dat jij de expert bent. Jij hebt een verhaal te vertellen, jij begrijpt de spelregels van jouw vakgebied en sterker: je hebt er heel wat aan toe te voegen.

Steen in de vijver
Zeker als je ook nog een beetje goede uitgever weet warm te maken voor jouw boek, is een boek een steen in de vijver. Je brengt het vak verder. En je brengt jezelf verder. Je manifesteert je in de wereld. Met het boek als voetstuk, als jouw stevige basis.

14953259216_0b1014b13c_o

En hier natuurlijk een onderschrift zoals: Een boek schrijven is een piece of cake. Je trekt je een weekje terug in een huisje in een fijn Italiaans stadje waar de ober weet hoe jij je latte macchiato wilt en klaar is klaziena.

Uiteraard kun je je boek ook in eigen beheer uitgeven. Het is ook in dat geval helemaal niet moeilijk en kostbaar om jouw boek bij het Centraal Boekhuis op de plank te krijgen – in gedrukte vorm of als e-book – en je kunt het zelf verkopen via je blog of website of uitdelen na een lezing. Mogelijkheden genoeg.

Kritische blik
Het voordeel van een goede uitgever zit ‘m in meerdere dingen. Je boek wordt door het publiek serieuzer genomen omdat je boek al een belangrijke horde heeft genomen: de kritische blik van een uitgever.
Daarnaast weet een uitgever de weg in de distributie en ten derde ondersteunt hij/zij je met de promotie van jouw boek. Ook al ben jij zelf de beste promotor van je boek, je uitgever heeft credits opgebouwd bij de pers en – steeds belangrijker – bij bloggers in of rond jouw vakgebied. Bloggers nemen in opinievorming steeds meer de plaats in van de klassieke opiniemakers in dag- en weekbladen.

Maar goed, dit is allemaal van later zorg als je nog aan het begin staat van je boek. Als het alleen nog een idee is. Dan ben je bij mij aan het goede adres. Ik kan jou coachen en begeleiden bij het schrijven van jouw boek. Of je dat nu in eigen beheer wilt uitgeven, via een zogeheten self-publishingplatform of bij een uitgeverij.204163683_b1dd2b448b_o

Invalshoek
Ik help je op weg met opzet, invalshoek (je onderwerp heb je maar de invalshoek is allesbepalend) en structuur. En daarnaast als je wilt met het vinden van een geschikte uitgever.

Dat zijn de basics. Ik kan je daarnaast ook helpen met redactie, herschrijven en aanscherpen, en met schrijven.

Een voorbeeld van dat laatste is het boek Echt afvallen doe je zoechtafvallendoejezoharr, dat ik in 2012 samen met diëtiste/diabetesverpleegkundige Harriët Verkoelen schreef.

Nog een voorbeeld: het boek Koning, Keizer, Admiraal. Een overzicht van de mooiste, meest creatieve en effectieve slagzinnen uit 80 jaar reclame, dat ik in 2007 schreef samen met Klarianne Roseboom.

gvr

Masterclass
En ik coach groepsgewijs. Ik treed op als schrijfcoach bij de masterclass ‘Hoe schrijf ik een managementboek’ van Uitgeverij Haystack, de leukste uitgeverij van businessboeken in Nederland. Die masterclass vindt ongeveer zes keer per jaar plaats.

Inmiddels heb ik al meer dan 50 mensen op weg geholpen met invalshoek, research, structuur en stijl, kortom met hun boek.

Redigeren (soms herschrijven)
Ik kan ook een goede kant-en-klare tekst nog beter maken en desgewenst nog veel beter. Ik heb ruime ervaring in het redigeren van boeken van anderen. Dat redigeren houdt soms in dat ik de puntjes op de i zet maar kan ook betekenen dat ik de complete tekst herschrijf. Net wat jij nodig vind (of ik, als ik advies mag uitbrengen).

Hogeschool van Amsterdam
En als (part time) docent redactie, journalistiek en tekstschrijven aan het instituut voor Media, Informatie en Communicatie (MIC) en Commerciële Economie (domein Economie en Management) van de Hogeschool van Amsterdam (sinds 2012) heb ik tientallen studenten begeleid in het schrijven van uiteenlopende teksten: van nieuwsberichten tot rapporten, van radio/tv-items tot blogposts, van tijdschriftartikelen tot fotobijschriften, van persberichten tot Facebook- en Twitterteksten. En sinds begin 2015 begeleid ik afstuderende HvA-studenten ook bij het schrijven hun scriptie, en word ik als scriptiebeoordelaar in de arm genomen.

2987926396_36f8c4342d_oOok columns en artikelen
Wat voor een boek (groot project!) geldt, geldt ook voor artikelen, opiniestukken, columns, blogposts en andere kleinere projecten – ik houd ze tegen het licht, geef aanwijzingen voor verbetering, herschrijf ze, wat je wilt. Ik ben daar erg goed in, en heb er veel ervaring mee (ook als ghostwriter en speechschrijver).
Aarzel niet contact met me op te nemen voor een oriënterend gesprek.

Hieronder lees je enkele recommendations voor mijn coachwerk op LinkedIn. Schermafbeelding 2014-11-17 om 18.32.52

Erwin WijmanSchrijfcoach