Volgens de Volkskrant is het beste Vaderdag-cadeau een boek. Dit boek over Elon Musk

‘17 juni, vaderdag’. Op het billboard staat niks anders dan deze tekst onder een rode Porsche 911 van opzij gefotografeerd.

VaderdagBillboardPorsche911Het billboard is alweer uit 1992, toentertijd bedacht door reclamemakers Lode Schaeffer en Erik Wünsch (toen van DDB Needham, later van S-W-H en nu is Schaeffer de baas van reclamebureau Indie).

Het is humor, pochen, liegen, ironie, overdrijven, en dat alles in één beeld met drie woorden en een komma en een punt. De advertentie maakte van de Porsche 911 een icoon… haha, geloof deze laatste zin niet. Sorry, overdrijven werkt aanstekelijk. Maar de advertentie (destijds ook verschenen in magazines) werd een icoon. Het moet wel de beste vaderdag-advertentie ooit zijn. Of niet?

In 2004 stond in de krant een vaderdag-advertentie die in de buurt komt. Een advertentie voor de Beertender-thuistap van Heineken die was verpakt als stiekeme vaderdag-reclame in De Telegraaf.vaderdagBeertenderHeinekenad

Dubbel stiekeme reclame zelfs. Ten eerste was het de eerste dagbladadvertentie van Heineken waarin het Heineken-logo ontbreekt – expres want met een doel.

En ten tweede is de advertentie zo uitdrukkelijk op vrouwen gericht dat vaders ‘m niet eens gaan lezen. De kop is namelijk: ‘Al uw rimpels weg in één minuut.’

Daaronder staat een foto van een potje zogeheten BotoCrème met een ‘Nieuw’-plakkertje erop. In de kleine lettertjes daar weer onder komt de aap uit de mouw: ‘Onzin natuurlijk. We willen alleen even uw aandacht voor het ideale vaderdagcadeau: de Beertender. Zonder dat uw man het ook leest want het moet wel een verrassing blijven.’

Klik op de advertentie hiernaast voor een leesbare versie. Er zit nóg een erg fijne vondst in die het cliché ‘Direct merkbaar resultaat’ afstoft.

De advertentie is bedacht door reclamemakers Joost van Praag Sigaar en Laurens Boschman (destijds van TBWA Neboko\Campaign).

Maar wat als je vader of vent al een biertap en een Porsche 911 heeft. Of tegenwoordig nauwelijks bier en vooral sauvignon drinkt, omdat dat kilo’s schijnt te schelen. Dan geef je hem toch gewoon een aanstekelijk boek over Elon Musk, de man achter Tesla, raketten naar Mars (naja, voorlopig nog naar ISS) en zonneceldakpannen.

En dit zeggen wij niet, we hebben dit van de Volkskrant.

Volgens de Volkskrant is het boek het ultieme Vaderdag-cadeau. We citeren uit de recensie: ‘Voor uw oude vader die nu weleens het naadje van de kous wil weten over deze “romantische revolutionair” annex onruststoker, is het een prima cadeau in een prettige prijscategorie. En dan krijg je nog de gebonden versie ook. Musk zou tevreden zijn’.

Het boek kreeg verder ook daverende recensies. Het is hier te koop bij Bol.com en hier bij Managementboek.nl en je kunt het ook in elke boekhandel van steen kopen.

Toch een mooie Vaderdag-advertentie geworden, dit.

Erwin WijmanVolgens de Volkskrant is het beste Vaderdag-cadeau een boek. Dit boek over Elon Musk

Comments

  1. Gijs de Kogel

    Correctie: De al uw rimpels weg in 1 minuut/Beertender ad is bedacht en gemaakt door Joost van Praag Sigaar en Laurens Boschman. Niet door Schreuder en Stalenhoef.

    Groet van Gijs de Kogel (destijds TBWA\)

Laat een antwoord achter aan Eva Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.