Stuur je vijanden glitter

‘Wij sturen glitter naar iedereen aan wie je een hekel hebt.’

Het Australische bedrijf Ship Your Enemies Glitter windt er geen doekjes om. Ook hun slogan spreekt boekdelen: ‘One letter, endless frustration’ – één brief, blijvende ellende.

Voor slechts 9,99 dollar garanderen wij dat je vijanden overal glitter krijgen, belooft SYEG: in hun kleren, hun haar, tussen de kussens op de bank, op de vloer, op het kleed – overal. Hoe vaak je dat kleed ook stofzuigt, de glitter blijft en gaat nooit meer weg. Of in ieder elk geval niet de komende zes maanden.

Bij de beschrijving van hoe het werkt, verkneukel je je al. Ship Your Enemies Glitter stuurt de glitter in een brief in een envelop, de ontvanger vouwt de brief open en de glitter verspreidt zich als een fragmentatiebom. Maximaal. 

Je blijft als afzender anoniem, je betaalt via PayPal. Op de FAQ-vraag ‘Waarom zou ik betalen om iemand glitter te sturen?’, komt een even praktisch als afdoende antwoord: ‘Je kunt het ook zelf doen. Maar dan komt ook je eigen kantoor of huis onder de glitter te zitten. En je zou je vijanden toch opzadelen met glitter?’

Het idéé idee om iemand glitter te sturen is al lachwekkend.

Maar serieus, elke dag, elk uur, elke minuut, elke seconde krijg jij ook glitter of haatmail of hoe je het ook wilt noemen: mail van bedrijven die zich niet in jou verdiepen, maar alleen in zichzelf. Die alleen maar proberen hun eigen product of dienst door je strot te duwen.

‘We hebben iets nieuws voor jou’, ‘we hebben een interessante aanbieding’, ‘laat deze kans niet lopen’: het is narcisme en egocentrisme wat de klok slaat. 

Vaak komt het e-mailbericht ook nog van een no-reply-adres, wat al een belediging van jou als ontvanger op zichzelf is. Het is: don’t call us, we call you. Neem geen contact op met ons, wij doen dat al met u en dat is voldoende.

Bedrijven die dit doen – en dat zijn helaas de meeste bedrijven – hebben nog nimmer gehoord van het begrip permission marketing, oftewel: voordat je mensen mag lastig mag vallen met je boodschap, moet je eerst zorgen dat ze die boodschap willen ontvangen. Je moet als het ware eerst iets voor hen doen of iets aan hen vragen, zodat je op die manier toestemming (permission) hebt.

Marketing en ook verkoop zijn erop gericht om van vreemden je vrienden te maken, en – helemaal mooi – om vrienden te veranderen in klanten.

Dat doe je niet met glitter: daarmee maak je zelfs je beste vrienden tot vijand. En dat doe je ook niet met spam of onverschillige e-mail. Daarmee maak je zelfs vreemden meteen tot vijanden. Of in ieder elk geval niet tot vrienden, laat staan tot klanten.

Hier de zeven etiquetteregels voor fatsoenlijke e-mailcampagnes.

1. Vraag mensen vooraf of ze e-mail van jou willen ontvangen.

2. Stem je boodschap af op de interesse van je ontvangers.

3. Vind je eigen tone of voice.

4. Val op tussen je concurrenten, laat zien dat jij de moeite waard bent.

5. Praat minder over jezelf en vertel in plaats daarvan verhalen.

6. Verstuur je e-mailbericht nooit van een no-reply-adres.

7. Geef iets weg, een korting, een aanbieding, een e-book of whitepaper, een webinar, een stukje uit een boek dat nog moet verschijnen, wat je maar kunt bedenken.

##

Dit is een hoofdstuk uit mijn nieuwe boek Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt, dat op 18 april 2019 uitkomt bij Uitgeverij Haystack.

Het kloeke boek (van 352 pagina’s) telt 105 hoofdstukken verdeeld over 15 thema’s met daarin steeds zeven, acht of negen tips om jouw product, dienst, merk of jouzelf beter over het voetlicht te krijgen. Van marketingstrategie tot social selling, van e-mailnieuwsbrieven die scoren tot storytelling, van adverteren op Facebook tot buitenreclame, van een webshop in een superniche tot adverteren in het huis-aan-huisblad, van je huisstijl tot crisis-pr, van bloggen tot de inzet van influencers, van videomarketing tot je visitekaartje, van hoe je een goede slogan bedenkt tot de marketingpower van Twitter, van je bedrijfsnaam tot affiliatemarketing, van inhakers tot klanten binnenhalen via LinkedIn, van hoe je moet schrijven op je website tot klantenservice via WhatsApp, kortom álles wat jij als ondernemer, professional, manager of adviseur wilt en moet weten  over reclame en marketing staat nu in één boek bij elkaar. Zo verkoop je alles geeft je de zekerheid van volledigheid.    

Erwin WijmanStuur je vijanden glitter

Comments

Leave a Comment