‘Mooi is ook dat Wijman in zijn boek heel veel literatuur noemt.’
Luister naar het heerlijke interview dat Anton de Goede van VPRO’s De Avonden met mij had (in november 2011). Begint op 13’00 en eindigt op 27’00.
En toch heb ik ook een punt van kritiek, zegt Anton de Goede tegen het einde, en dan mag ik los over zijn Ford Mondeo en zijn verdediging van zijn Ford.
Kijk nu twee mini-documentaires die ik maakte op Terschelling om mijn stelling (tevens titel van mijn boek) kracht bij te zetten.
Uit een recensie van ‘Carwoman’ Viola Robbemondt:
‘Wijman brengt zijn kennis en kunde achter een moderne namedropping- en hapsnapperige stijl die je al snel in de lach doet schieten.’
529 oftewel 925 noemt het boek ‘aanstekelijk en vermakelijk’ en de jongetjessite van Jort Kelder geeft de boodschap goed weer: ‘In feite bent u net zo’n willoos schaap als de eerste de beste MediaMarkt-bezoeker. U bent een consument, een markt, niets meer of minder.’
Het boek kreeg een grootse ontvangst, het sloeg aan. Sterker, een heuse bestseller werd het met bijna tienduizend verkochte exemplaren, en het is nog steeds te koop: bij Bol.com.En bij Managementboek.nl. Daar is ook veel informatie te vinden, en veel reviews, zoals deze:
‘Bijzonder boek, absoluut, want iets vergelijkbaars bestond nog niet. Of het moet zijn De bedrijfsnamenfabriek, van dezelfde auteur, want ook daarin speelt hoe mensen merken beleven een rol. Voor iedereen die autogek is sowieso een must read maar ook als je iets hebt met merkbeleving en sociologische trends schenkt dit boek je vele kostelijke uren. Managementboekenlezers opgelet: Audi (nee, niet Pierre) komt er veelvuldig in voor ;-)’
En deze bespreking, in Managementissues, was wel de langste recensie en misschien wel de meest enthousiaste (die twee dingen zullen vast samenhangen).
De aandacht in de pers, zowel geschreven als op tv en radio, was enorm. Een kleine greep: ik werd geïnterviewd door Edwin Evers bij Evers Staat Op op Radio 538 (liefst 13 minuten), SBS6-programma Hart van Nederland,