Schermafbeelding 2015-02-24 om 14.18.50

Klik voor leesbare tekst

Vlinder in de boksring maakte school: het boek schopte het tot de longlist van Managementboek van het Jaar 2015. Hierboven het e-mailbericht met de bekendmaking. ‘Onze medewerkers droegen op feestjes T-shirts met de tekst “100% anti-Aegon”’ (Kalo Bagijn, ceo/oprichter Brand New Day). Vlinder in de boksring (ondertitel: ‘De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen’) is een onthullend boek over kleine bedrijven die de marktleider uitdagen. Klein Duimpjes tegen Reuzen. Davids tegen Goliaths. XXStentoonstelling Het boek beschrijft de belangrijkste Nederlandse challengers van de afgelopen 15 jaar (denk aan EasyJet, Tango, Binck Bank, Route Mobiel, Dirk, Route Mobiel, Marqt, Wakker Dier, en Brand New Day), duikt in de theorie achter hun onverschrokken en brutale campagnes en brengt de zeven elementaire challengerregels in kaart. Vlinder in de boksring is ook het eerste Nederlandse handboek over challengermarketing. Ik schreef het boek samen met José Evers en Piet Hein Smit en het werd in februari 2014 uitgegeven door Adfo Groep in  Amsterdam. Het kleurrijk geïllustreerd noemen zou de vele plaatjes tekort doen, het is een feest om door te bladeren (156 pgs, € 29,95).ADFO_LOGO-payoff-FC-300doi Het boek sloeg aan en stoomde snel door tot de Top 10 van Managementboek.nl. Vandaar ook dat Managementboek.nl mij Schermafbeelding 2015-07-08 om 20.18.47uitnodigde voor een zogeheten Bookchat, een filmpje van 1,5 minuut waarin je als auteur kort uitlegt waar je boek over gaat (zie hierboven).bookchatmanagementboeksept2014 De opnames daarvoor vinden plaats in het hoofdkantoor van ’s lands grootste businessboekenwinkel, in Schiedam. En daar kwam ik die dag Frank Kwakman tegen, die er ook was voor een bookchat over zijn nieuwe boek. Prof. dr. Frank Kwakman is senior-organisatieadviseur, buitengewoon hoogleraar bij Nyenrode Business Universiteit en ook nog eens juryvoorzitter van de Managementboek van het Jaar-verkiezing. Vooral de literatuurlijst achterin Vlinder in de boksring sprak hem direct aan (hé, hij is hoogleraar). Op de foto rechts poseren we in het magazijn, vlak naast een stapel Vlinders in de stelling.10333706_10203266355160298_2775213656755882783_o1797607_10203266354360278_2564824134986757584_n In een interview voor Managementboek Magazine van mei 2014 vraagt Paul Groothengel mij naar de belangrijkste les uit dit boek. Mijn antwoord: ‘Dat je, als je een bestaand systeem wilt aanpakken, waar een paar gevestigde partijen de dienst uitmaken, dat systeem het beste kunt aanpakken van binnenuit. Brand New Day krijgt de grote verzekeraars meer in beweging dan toezichthouders, politici en andere belanghebbenden die van buitenaf die verzekeringsmarkt proberen aan te pakken.’ stillBookchatVlinder Naast het kloeke interview met mij over het boek en de edele kunst van het challengen in Managementboek Magazine werd Vlinder in de boksring in juli belicht in de reeks Management Summaries, over boeken waarvan Managementboek.nl vindt dat managers en professionals bekend moeten zijn met de inhoud, zoals zij dat zelf zo mooi formuleren.managementsummaries En het boek kreeg heel veel en uitstekende recensies. Hieronder een kleine greep: ‘Dit boek is een aanrader! Zeker als marketing en reclame je vak is.’ Iris van Maurik, adviseur bij Adviestalent (lees hier haar hele recensie). Iris van Maurik roemt de uitgebreide beschrijving van de marketingcampagnes van de besproken challengers en ook dat we zo uitgebreid stilstaan bij ‘randvoorwaarden zoals leiderschap en strategie’. Leiderschap blijkt in elke succescase steeds weer de sine qua non, stelt zij. ‘Wat een heerlijk boek is dit, het leest als een jongensboek.’ Johan Bel RM, marketingbureau Acsense, op Marketing Online (Tijdschrift voor Marketing). Johan Bel vindt het boek ook inspirerend omdat het verder gaat dan alleen de campagnes: ‘Het vertelt ook het verhaal van een ondernemer of onderneming die een slimme en doordachte marketingstrategie heeft ontwikkeld. Dat maakt het boek geschikt voor ondernemers, marketingstrategen, communicatiespecialisten en reclamemakers.’ Net voor verschijnen van het boek lieten we enkele previews zien van de inhoud op de speciale website challengerboek.nl. Advertenties voor Vlinder in de boksring verschenen in Het Financieele Dagblad (in de papieren krant van 7 februari 2014, en heel stoer paginagroot) en online op Nu.nl, Emerce, De Telegraaf etc. Reclamebureau XXS maakte ook een radiocampagne. Mijn mede-auteur José Evers (hiernaast op de foto) metJoseEversXXSbeleefde zijn radiodebuut in De Klantenshow van BNR Nieuwsradio. En samen werden we live doorgezaagd over Vlinder in de boksring door Dolf Jansen en Felix Meurders in het Vara-radioprogramma Spijkers met koppen (op zaterdag 15 maart 2014, hier te beluisteren). 2011-SpijkersTijdens Marcom14 in Amsterdam RAI in juni gaven José en ik een presentatie over marcom_logo_mobilechallengers voor een volle grote zaal, die tot JoseXXS en ik Marcomeen levendige discussie leidde over de ANWB en Route Mobiel, en die door het publiek erg lovend werd ontvangen. Bovendien verscheen in het Noord Hollands Dagblad een twee pagina’s vullend interview met mij over het boek, met een foto erbij (van Wim Egas) die we hebben gemaakt in… precies, in een heuse boksring, in een boksschool in Purmerend.closeupMboekErwinindeboksriongmetboekWimEgasInterviewNhd Voor het maandblad ManagementTeam schreef ik een kloek en helder stuk over de zeven belangrijkste regels voor challengers. Ondernemersblad De Zaak interviewde mij voor hun aprilnummer.IMG_1756
IMG_1754 O ja, het boek is te koop in elke boekwinkel, bij Managementboek.nl, bij bol.com en ook in de Adformatiewinkel19032010-BND-TG-146x100-AEGON-C. Hieronder volgen enkele illustraties uit het boek op groot formaat en eentje die het boek helaas niet haalde, vanwege ruimtegebrek. En natuurlijk… fillumpjes van vervelende uitdagertjes ;-). ss%20winter%202010%20dag%202%2065778BZ28W9wIUAAVdJy.jpg-large
Erwin WijmanVlinder in de boksring