Hoe reclame echt werkt. 9789079156191_fv_01Dat is de titel van de kloeke bijdrage die ik schreef voor het boek Blij dat ik Rij – 125 jaar Autoreclame, uitgeven door cultuurhistorische uitgeverij Stokerkade in Amsterdam. De twee andere auteurs, historicus Wilbert Schreurs en musicoloog/schrijver Bas van Putten, leverden aanzienlijk grotere bijdragen aan het boek. Maar ook ik ben heel trots op het boek, dat alleen al door de plaatjes belangwekkend & historisch is. Gelukkig voor inktkoelies zijn plaatjes zonder tekst waardeloos moet er altijd goeie tekst bij.
Op bol.com is een inkijkexemplaar te vinden, maar het boek is daar uitsluitend nog tweedehands te koop. Daar vind je trouwens ook een een laaiend enthousiaste recensie: ‘Geweldig boek! Prachtig vormgegeven. Vlotte schrijfstijl.’
Het boek verscheen in 2012, bij de gelijknamige tentoonstelling in het Louwman Museum in Den Haag.

Van de flaptekst:
‘Autoreclame is er sinds jaar en dag op gericht de verkoop van auto’s te bevorderen. Maar wie Blij dat ik Rij. 125 jaar Autoreclame leest, ziet dat het veel méér is.
De autoreclame gaat ook over de bijzondere band die wij met de auto hebben, als transportmiddel, als symbool van onafhankelijkheid én als statussymbool. De auteurs nemen u mee op reis om deze veelzijdigheid te laten zien:
* Met Wilbert Schreurs maakt u een rit langs Memory Lane, met opvallende en inventieve reclame uit alle windstreken;
* Bas van Putten koerst naar het Louwman Museum, om daar de prachtige verzameling auto-affiches te bekijken en
* Erwin Wijman rijdt u rechtstreeks naar de Autoboulevard om te laten zien hoe autoreclame nou écht werkt.
Met humor laten de auteurs zien hoe de ‘mad men’ van de reclame van onze relatie met de auto een liefdesrelatie proberen te maken. En daar opmerkelijk vaak in slagen.’

Tentoonstelling
Het boek verscheen ter ere van een grote autoreclametentoonstelling, nog nooit vertoond in Nederland, en gelijk goed aangepakt door Wilbert Schreurs, Hans Horwitz en Pim van Schaik. Niet in de Beurs van Berlage in Amsterdam, zoals hun eerdere reclame-exposities (zoals Reclamehelden), maar in de aangewezen plek voor zo’n auto bewierokende happening: het Louwman Museum in Den Haag.
De titel van de expositie was ook: Blij dat ik Rij – 125 jaar Autoreclame. En hij was te zien van 17 februari 2012 tot en met 15 april 2012.

En mijn boek Wat je rijdt ben je zelf is sindsdien ook in de museumwinkel van Louwman te koop.

Erwin WijmanBlij dat ik rij – 125 jaar autoreclame