‘Een dikke, vette aanrader’, ‘klein meesterwerk’, ‘nu al een klassieker’ –  wat anderen zeggen over mijn boek

Of mijn nieuwe boek Wat je verkoopt ben je zelf goed ontvangen wordt? Ik kan wel zeggen: heel goed. Meer dan goed zelfs. Hieronder een indruk van de recensies en reacties.

Eerst volgen hieronder even de highlights, en daaronder volgen de recensies in hun geheel. Voor de diehards 🙂

Dank nu al voor je belangstelling. En alle recensenten wil ik met nadruk bedanken, zeker ook omdat ze er stuk voor stuk blijk van geven het boek grondig en meer dan aandachtig gelezen te hebben. Dat is op zich al een groot compliment.

‘Wat je verkoopt ben je zelf is niets minder dan een klein meesterwerk.’

Marc van Domburg Scipio

‘Een dikke, vette aanrader voor zzp’ers en ondernemers die bekend, bemind en begeerd willen worden.’

Nicol Tadema

‘Nu al een klassieker en verplichte kost voor iedereen die beter wil worden in marketing.’

Michiel Brand

‘Staat bol van de tips en inspiratie, zelfs als je alles al weet’

Hanneke de Wit

‘De tips vliegen je om de oren en het is daarom een echt bewaarboek voor die momenten dat je jezelf afvraagt hoe je ook alweer verder kunt komen.’

Tino Meijn

‘Erg handig om dit boek te hebben, het kan je een hoop geld besparen!’

Ineke Peters

‘Een eyeopener voor ondernemers die gevonden willen worden zonder dat het geld kost.’

Het Financieele Dagblad

‘Dit boek is veel. Veel voor weinig: de paperback is te koop voor 20,- en het aantal tips is overweldigend.’

N. de Voor

‘Met dit boek wordt reclame maken weer een feest en kan je online met offline verbinden, net als in de echte wereld.’

Wouter Weber

‘Fantastisch boek, het maakt je ook een betere verkoper als je denkt dat je al lekker in de wedstrijd zit.’

Maarten Brand

‘Nuttig voor alle bedrijven & eenpitters. Een opfrisser. Een aanrader.’

Philipp van Ekeren

‘Vandaag gekocht om mee te nemen op vakantie en na kort doorbladeren al lastig om weg te leggen! Ben heel benieuwd!’

Tamara Jonkers, op LinkedIn, 2 juli 2023

Nu volgen de recensies in hun geheel:

Wat je verkoopt ben je zelf.

Terechte observatie van Erwin Wijman. Hij schreef er een boek over en deed dat zoals alleen hij dat kan – met scherpe observaties, rake tips en een vleugje humor!

Erwin gelooft dat je klanten aantrekt door een persoonlijke relatie met ze op te bouwen. Hoe waar – mijn hele businessmodel draait op die manier en ik zou het niet anders willen.

‘Wat je verkoopt ben je zelf’ is niets minder dan een klein meesterwerk dat je altijd in je tas moet hebben als je ondernemer of zzp’er bent en wilt leren waarom de beste reclame gratis is. Gaat dat lezen!

Marc van Domburg Scipio, op LinkedIn, 28 juni 2023

Wat je verkoopt ben je zelf: waarom de beste reclame gratis is

Wil jij een supersuccesvolle business zonder sloten geld aan advertenties uit te geven? Dan is dit boek precies wat je nodig hebt. In een razende achtbaanrit van 188 pagina’s bomvol handige tips ontdek je hoe je dit voor elkaar bokst.

Door Michiel Brand, van TekstMeester Academie voor SEO & Copywriting, 21 juni 2023

Het recept is eigenlijk best eenvoudig en de titel zegt het treffend: Wat je verkoopt ben je zelf: waarom de beste reclame gratis is*.

Waarom jouw idee van marketing niet klopt

Veel ondernemers hebben een compleet verkeerd beeld van marketing:

-Marketing is een noodzakelijk kwaad, niemand zit erop te wachten

-Advertenties draaien is een must

-Marketing kost geld – heel veel geld

-Marketing draait vooral om het aanprijzen van je producten/diensten

-De focus ligt 100% op het binnenhalen van nieuwe klanten

-Stunten met hoge kortingen is een goede strategie

In dit boek rekent Erwin Wijman genadeloos af met dit soort misvattingen. Zo leer je anders kijken naar marketing. Op een manier die wél succesvol is. En nog leuk ook.

Verkoop jezelf

Het lijkt allemaal zo simpel en logisch. Het belangrijkste wat je te bieden hebt, zijn je producten en diensten. Dus dat is wat je moet verkopen. Toch?

Het klinkt logisch. Maar het is ook lariekoek.

In dit boek laat Wijman zien dat een succesvolle business vooral draait om jezelf verkopen. Een klant wil een goed product of een geweldige dienst kopen. Tuurlijk. Maar uiteindelijk doen mensen zaken met mensen. En willen ze een goed gevoel hebben bij de persoon met wie ze zaken doen. Jij dus!

Dat geldt natuurlijk vooral voor zzp’ers. Maar ook bij grotere bedrijven speelt dit een doorslaggevende rol. Dit is nu de beruchte gunfactor.

Die stofzuiger, die computer, die smeuïge teksten voor je website, die online cursus… die kan je op tig plekken kopen. Je filtert op specificaties en prijs, maar uiteindelijk is dat niet doorslaggevend.

💡 Je koopt vooral bij een bedrijf, omdat je de persoon daarachter zo leuk vindt. Of omdat die sympathieke verkoper je zo goed hielp in de winkel. Of gewoon omdat je een goed gevoel bij het bedrijf/merk hebt.

Tips, tips en nog eens tips

Leuk en aardig, dat hele idee van ‘wat je verkoopt ben je zelf’. Maar hoe werkt dat dan?

Dat lees je van A tot Z in dit boek. In simpele taal én met een karrevracht aan nuttige tips. Ik heb ze niet allemaal geteld, maar in de 41 hoofdstukken zijn het toch algauw een paar honderd tips. En ze gaan ook over allerlei verschillende onderwerpen, zoals:

-Hoe je een persoonlijke relatie met je klant opbouwt

-Hoe live bijeenkomsten je meer business op kunnen leveren

-Hoe je meer uit social media en e-mailmarketing haalt

-Het geheim van persoonlijke webcare

-En nog veel, veel meer…

Verkopen is net als daten

De inleiding van het boek maakt al gelijk duidelijk waar alles om draait: verkopen is net als daten. Want ook tijdens een eerste afspraakje moet je toch vooral jezelf verkopen. Je van je beste kant laten zien.

💡 En dat betekent niet alleen maar over jezelf praten. Dat levert je geen liefde of klanten op. Nee, het gaat juist om luisteren, vragen stellen, een dialoog voeren, een band opbouwen.

In de rest van het boek leer je precies hoe dat verkopen/daten in zijn werk gaat. Neem alle tips goed in je op. Dat levert je een hoop nieuwe klanten (en/of dates) op.

Marketing is net als een eerste afspraakje. Praat je alleen over jezelf? Dan weet je date niet hoe gauw ze weg moet komen.

Verfrissende ideeën

Wat je verkoopt ben jezelf leunt op aloude marketingwijsheden én voegt een hoop nieuwe, verfrissende ideeën toe. Verrassende invalshoeken waar je nog niet eerder aan had gedacht. 

Zoals:

-Maak gewoon ruzie met je klant – en andere relatie-adviezen om je klant eeuwig aan je te binden

-Vergeet je focus op klantvriendelijkheid, je klant moet bedrijfsvriendelijker worden

-De verkoop begint pas ná de verkoop

-Wat een autoverkoper je kan leren over verkopen en intieme zones

-Waarom hoge kortingen je klanten wegjagen

Kritische noten

Is dit boek dan alleen maar geweldig? Nee hoor, er vallen ook wel wat kritische noten te kraken.

➖ Het grote aantal tips is zowel een plus- als een minpunt. Er zit voor ieder wat wils in: het zal elke ondernemer wel aanspreken en bijna elk onderdeel van marketing komt wel aan bod. Hiermee biedt het boek enorm veel waarde. Maar voor iemand die meer de diepte in wil, is het wellicht weer wat te algemeen.

➖ Wijman schrijft lekker vlot, waardoor het hele verhaal leest als een trein. Maar die trein vliegt naar mijn smaak ook her en der wel eens uit de bocht met lange zinnen, wollig taalgebruik en tangconstructies. Gelukkig gebeurt dit maar heel zelden en misschien valt het jou niet eens op, maar als schrijver ben ik natuurlijk extra kritisch op dit vlak 😀.

Zo, dat waren wat kleine minpuntjes. Overigens volg ik hiermee ook gelijk weer een tip uit dit boek: als je kritiekpunten vermeldt, maakt dat je verhaal alleen maar geloofwaardiger. Grote webshops doen dat bijvoorbeeld ook. Want niks is perfect, toch?

Nu al een klassieker

Dit boek biedt een lading waarde waar je ‘u’ tegen zegt. Wat mij betreft nu al een klassieker en verplichte kost voor iedereen die beter wil worden in marketing.

De geheime saus wordt ontrafeld en zonder opsmuk geserveerd: Wat je verkoopt ben je zelf.

⭐ Waardering: 8,5.

📘 Erwin Wijman, Wat je verkoopt ben je zelf* | Uitgeverij Haystack, 2023, 188 pagina’s.

— 

De beste reclame is gratis [300+ tips]

Nicol Tadema, 21 mei 2023, Frankwatching

In mijn werkkamer staat een Billy-boekenkast tot de nok toe gevuld met boeken over communicatie, beïnvloeding en neuromarketing. Die boeken staan op kleur ingedeeld want dat staat leuk. Nu is zo’n geordende boekenkast geinig maar als auteur wil je niet dat jouw boek een plekje heeft in mijn Billy-boekenkast. Liever staat dat boek op mijn zwevende boekenplank, naast mijn bureau en daarmee op grijpafstand als ik aan het werk bent, ter inspiratie en informatie. Alle boeken op die plank hebben 1 ding gemeen: ik heb ze allemaal ‘grijs’ gelezen. Over welke boeken ik het heb? Denk aan ‘Invloed’ van Cialdini, ‘Don’t make me think’ van Steve Krug en sinds kort ook ‘Wat je verkoopt ben je zelf’ van Erwin Wijman.

Over Erwin Wijman gesproken: eerder rolde de bestseller ‘Zo verkoop je alles’ al van zijn toetsenbord (affiliate). Het boek heeft al sinds 2019 een prominente plek op mijn zwevende boekenplank. Inmiddels ziet het boek er wat gehavend uit: de kaft en rug tonen slijtage. Tal van ezelsoren en als je het openslaat zie je mijn onderstrepingen, notities en markeringen. Je snapt het: dit boek vind ik ge-wel-dig.

Ik sprong dan ook een gat in de lucht toen Erwin mij vertelde dat er een nieuw boek aankwam: ‘Wat je verkoopt ben je zelf. Waarom de beste reclame gratis is’ (affiliate). Hij stuurde mij een exemplaar toe en ik las het binnen 1 dag uit. Wat ik ervan vind? In 1 zin? Dit boek mag niet ontbreken op de zwevende boekenplank van zzp’ers en ondernemers. Zeker niet als je bekend, bemind en begeerd wil worden.

Boekenplank of boekenkast

Of een boek wel of geen plek op m’n zwevende boekenplank bemachtigt, heeft niet alleen te maken met inhoud. Zo staan er in de boekenkast heel veel boeken die op het oog mega-interessant leken. En misschien zijn ze ook interessant maar ik kom er gewoon niet doorheen. Voor mij zijn die boeken vaak te theoretisch geschreven en ze zitten bomvol te lange zinnen en ingewikkeld taalgebruik. Dus dan plaats ik ze in de kast, op kleur geordend omdat dat zo ‘leuk’ staat omdat de boekenkast ook mijn MS Teams (of Zoom/Google Hangout) achtergrond is.

Het gaat er niet alleen om wat je zegt, het gaat er vooral om hoe je jouw verhaal vertelt.

Erwins boek staat dus op de beruchte boekenplank. Buiten beeld maar wel op grijpafstand. Erwins schrijfstijl is namelijk lekker. Zijn manier van schrijven is soepel, alsof ’ie zijn verhaal aan mij vertelt tijdens een goed gesprek. En zo vlieg ik door alle 41 hoofdstukken heen. Wat? 41 hoofdstukken? Da’s best veel. En dat is dit boek ook: veel. Veel voor weinig: de paperback is te koop voor 20,- en het aantal tips is overweldigend. Bij het tellen van de tips raakte ik de tel kwijt. Als ik moet gokken denk ik dat er gemiddeld 8 tips per hoofdstuk worden gegeven. Vermenigvuldig je dat met die 41 hoofdstukken dan zit je al snel ruim over de 300 tips. Ik zei toch dat het veel was?

De tips zijn stuk voor stuk treffend omschreven en vooral heel praktisch. Ik pik er een paar uit die ik het meest aansprekend vind:

Bedrijfsvriendelijk versus klantvriendelijk

In het hoofdstuk ‘Niks jij klantvriendelijker… je klant moet bedrijfsvriendelijker worden’ schrijft Erwin dat je als ondernemer of marketeer jezelf een lol moet doen en klantvriendelijkheid moet schrappen. In plaats van te sturen op klantvriendelijkheid raadt Erwin aan dat je moet streven naar bedrijfsvriendelijke klanten. Mooi inzicht en mijn vocabulaire is weer een woord rijker: ‘bedrijfsvriendelijk’. Een treffend voorbeeld is de tekst op het krijtbord voor een café waaraan wordt gerefereerd.

‘Koffie’ € 5,00

‘Een koffie graag’ € 3,00

‘Goedemorgen, mag ik een koffie, dank je’ € 1,75

Sponsor Post.nl

Hoeveel WhatsApp-berichtjes krijg je per dag? Hoeveel mails? En hoeveel ansichtkaarten? Het antwoord laat zich raden en dat is waarschijnlijk waarom het hoofdstuk ‘Verstuur vaker een kaartje, geheid dat je opvalt tussen de post’ thuishoort in dit boek. Het klinkt zo simpel en dat is het ook maar wanneer verstuurde jij voor het laatst post aan een klantenrelatie?

Heb je een visitekaartje?

Ja, je website en LinkedIn-profiel zijn je visitekaartje maar vergeet je eigen visitekaartje niet. Het is essentieel voor de opvolging van een contact dat je opdoet tijdens een netwerkevent of congres. Hierbij raadt Erwin onder ander aan te kiezen voor een niet-conventionele vorm. Ik ga die ronde visitekaartjes van mezelf even afstoffen.

Wie schrijft die blijft

Om jezelf te verkopen hoort schrijven erbij. Voor het schrijven van een overtuigende tekst vind je in het hoofdstuk ‘Zo schrijf je een tekst waarmee je de lezers vasthoudt tot het einde’ 11 praktische tips. Een van die tips is: schrijf zoals je praat. En laat dit boek nou ook in spreektaal geschreven zijn, zodat het lekker wegleest én beter wordt onthouden.

Positief-kritische noot

Je hebt het door, ik ben enthousiast. Toch kijk ik altijd naar wat nog beter kon. Voor mij geldt dat bij dit boek het visueel sterker mag. De knalgele cover met Starbucks-lookalike-beker is veelbelovend maar als ik het boek opensla vind ik geen 1 andere visual. Verder mag van mij het formaat van de letters net even groter zodat het letterlijk nóg lekkerder wegleest. Maar goed, misschien is het mijn leeftijd (ben immers al 47) óf moet ik een nieuwe bril.

Onderaan de streep

Boek: Wat je verkoopt ben je zelf. Dit boek scoort punten bij mij. Alle 188 pagina’s heb ik verslonden en zelfs daarna bladerde ik nog even door. Wat zag ik daar? Mijn eerdere quote over Erwins bestsellerboek ‘Zo verkoop je alles’ staat hier, met mijn naam erbij. Wauw, zo heb ik stiekem toch een (heel klein) aandeel in dit toffe boek. Als zzp’er of ondernemer heb je weinig aan die quote maar aan dit boek ga je heel veel hebben als je jezelf op de kaart wil zetten. Een dikke, vette aanrader.

Wat je verkoopt ben je zelf – ‘Bol van de tips en inspiratie’

Reclame maken kost bakken met geld en hoe groter het budget, hoe beter je het doet. Toch? Nee dus. Want hoewel er de afgelopen decennia veel veranderd is in de marketingwereld, blijft één ding altijd hetzelfde: mensen kopen van mensen. Dat is de belangrijkste boodschap van Erwin Wijman in Wat je verkoopt ben je zelf’.

Hanneke de Wit, 16 juni 2023, expertrecensie op Managementboek.nl

In zijn boek Wat je verkoopt ben je zelf vergelijkt Erwin Wijman marketing en verkopen met de zoektocht naar de liefde van je leven. Net als veel andere ondernemers breek jij je soms misschien ook het hoofd over hoe je nieuwe klanten kan krijgen, meer kan verkopen en je omzet kan verhogen. Wijman stelt dat dit de verkeerde vraag is, en dat is alleen maar goed nieuws.

De vraag die je eigenlijk moet stellen, is namelijk heel eenvoudig: ‘hoe maak ik van mezelf de perfecte date?’ Vraag je dus niet langer af wat jij van een partner wil, maar hoe jij de beste partner kunt zijn. Hetzelfde geldt in je werk: hoe kan jij de beste partner zijn voor je klant?

MAAK GEWOON RUZIE MET JE KLANT

Wat je verkoopt ben je zelf bestaat uit acht delen, waarin verschillende aspecten van marketing en verkopen aan bod komen. Deel 1 is wat mij betreft het belangrijkste, met hoofdstuktitels om van te smullen, zoals: ‘Denk als een verkoper, doe niet als een verkoper’, ‘Maak gewoon ruzie met je klant’ (want dankzij ruzie kan je sluimerende problemen oplossen) en ‘Wat je van een autoverkoper kunt leren over verkopen en intieme zones’.

In de andere zeven delen gaat Erwin in op de verschillende plekken en situaties waarin je met potentiële klanten te maken krijgt. Van netwerkbijeenkomsten, events en congressen (ga daarheen, want je ontmoet er aardige mensen en nieuwe klanten!) tot online: op social media, via je nieuwsbrief en op je website.

WAAROM JE VOORAL VEEL VRAGEN MOET STELLEN

Je leest waarom persoonlijke aandacht zo belangrijk is en waarom je vooral veel vragen moet stellen. De hoofdstukken zijn ongemerkt doorspekt met neurologische trucjes uit de verkoopwereld. Maar niet de geniepige, want in relaties is geen plaats voor manipulatie.

Wist je bijvoorbeeld dat als je iemand eerst vraagt hoe laat het is, het daarna makkelijker is om een ja te krijgen op je verzoek? Dat succesvolle verkopers hun vragen door het hele gesprek verspreiden, zodat het niet op een verhoor gaat lijken, en ze daardoor meer verkopen? En dat vragen die jij krijgt een bewijs zijn van interesse en van toestemming om verder te vertellen?

(POTENTIËLE) KLANTEN ZIJN NET MENSEN

De scope van dit boek is te breed om samen te vatten in een korte recensie. Van Facebook en Twitter tot LinkedIn, en van netwerkbijeenkomsten tot cold calling. Zelfs een boek als marketingtool komt aan bod, en daar word ik als uitgever (niet van dit boek, red.) natuurlijk heel blij van. Misschien vat dit stukje uit het boek de boodschap wel het beste samen:

‘Klanten trek je aan door een persoonlijke relatie met ze aan te gaan. Dat kan vanachter je bureau, via sociale media, je website en in real life. Dat kost niets en levert veel meer op, meer dan kostbare advertenties, tv-commercials en billboards. (…) Dat moet je als ondernemer allemaal wel willen. Natuurlijk. Maar dat wil je vanzelf als je iets in huis hebt dat de moeite waard is.’

Hoewel dit boek niet veel meer dan een centimeter dik is, staat het bol van de tips en inspiratie. Zelfs als je ‘alles al weet’. Of je nu zzp’er bent, voor een baas werkt, of directeur bent van een groot bedrijf. Dankzij de tips van Wijman, die een ‘oude’ rot is in het vak en als de beste kan vertellen, kost reclame maken je vooral tijd en weinig (of geen) geld. Maar hij herinnert je er bovenal aan, of misschien is het een eyeopener voor je, dat marketing en verkopen gewoon leuk kunnen en mogen zijn!

Verkoop jezelf en wees succesvol

Er is maar één persoon die alles kan verkopen wat jij leuk vindt. En dat ben jezelf. Want hoe meer jezelf betrokken bent en hoe meer het om jou draait des te succesvoller kun je worden in de verkoop. Dat is het betoog van marketingexpert Erwin Wijman in zijn boek vol met praktische tips.

Tino Meijn, 15 mei 2023, Management Tribune

Inhoud

In zijn boek Wat je verkoopt ben je zelf behandelt Wijman alle aspecten die komen kijken bij het bekendmaken van je organisatie en de verkoop van je producten. En dat doet hij aan de hand van zeer tastbare beschrijvingen, tips en voorbeelden. En telkens gaat het daarbij om je eigen rol. Dus niets over dure reclamecampagnes, maar bijvoorbeeld wel veel over de relatie aangaan met je klant. Want daar zit de sleutel tot je succes: doen waar jij enthousiast over bent en klanten zoeken die daarbij passen. Daarna is het een kwestie van het enthousiasme behouden, de beste offertes sturen en de relatie goed houden.

Oordeel

Dat verkopen om de persoon draait is algemeen bekend, maar wat Wijman toevoegt is dat hij het heel persoonlijk en behapbaar maakt. Iedereen kan verkopen. Als je maar bereid bent om jezelf voorop te stellen en datgene te doen waar jijzelf goed in bent of enthousiast van wordt, want alleen dan lukt het. Als je dat leest dan denk je waarschijnlijk dat dit volstrekt logisch is, maar de vraag is dan waarom zoveel ondernemers nog zo moeilijk doen en zo formeel reageren op alles wat met een klant te maken heeft. Wijman laat zien dat jij een belangrijk persoon bent en dat de klant dat ook is, maar je bent altijd wie je bent en dat is juist je kracht. In die zin is het boek een aanrader voor iedereen die meer uit zijn bedrijf wil halen of meer wil klanten wil.

De tips vliegen je om de oren en het is daarom een echt bewaarboek voor die momenten dat je jezelf afvraagt hoe je ook alweer verder kunt komen. Tussen alle tips staan er altijd wel een paar die je verder helpen. Of het nu gaat om een lastige situatie of het lanceren van een nieuw product, Wijman heeft er een tip voor.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van Wat je verkoopt ben je zelf:

-weet je waarom je jezelf op 1 moet zetten

-zul je meer en leukere klanten werven

-bespaar je veel geld door meer zelf te doen en minder te adverteren

-voer je betere gesprekken met de klanten en mensen waar je om geeft

Het boek Wat je verkoopt ben je zelf is een uitgave van Haystack en is daar ook te bestellen.

Wat je verkoopt ben je zelf – ‘Kan je een hoop geld besparen’

Wie zijn klanten en eventuele personeel goed behandelt en de juiste aandacht geeft, heeft geen dure reclame nodig om succes te hebben. Journalist/schrijver en marketingspecialist Erwin Wijman legt dit allemaal uit in zijn nieuwe, zeer overzichtelijke, praktische boek ‘Wat je verkoopt ben je zelf’.

Ineke Peters, 8 juni 2023, expertrecensie op Managementboek.nl

Al in de inleiding vertelt Wijman dat het eigenlijk allemaal heel simpel is. Verkopen verschilt volgens hem namelijk in niks van daten. Het gaat om persoonlijk contact en het persoonlijke gesprek aangaan. Praat je alleen maar over jezelf/je dienst/je product en luister je niet naar de ander, dan komt er geen vervolgafspraak. In hoofdstuk 2 gaat hij hierop door en geeft 10 relatieadviezen, die gelijk zijn aan die van een relatietherapeut zoals Blijf elkaar het hof maken, Blijf met elkaar communiceren en Accepteer de verschillen.

MENSEN KOESTEREN

Dit boek is interessant voor zowel zzp’ers als ondernemers met personeel. Voor de laatste groep geldt dat zij hun personeel op de eerste plaats moeten zetten en níet hun klanten! Personeel dat zich goed behandeld voelt, zal namelijk automatisch ook klanten goed helpen. Oftewel ‘verkoop’ je bedrijf of organisatie ook goed aan potentieel nieuwe medewerkers én koester trouwe medewerkers, net als trouwe klanten. Terecht uit Erwin Wijman kritiek op al die bedrijven die enorme bedragen investeren in kortingsacties om nieuwe klanten binnen te halen, terwijl ze de oude, trouwe klanten jaar in jaar uit de hoofdprijs laten betalen.

EENRICHTINGSVERKEER

Het is zeker goed als je denkt als een verkoper, maar gedraag je daarentegen niet als een verkoper. Een ‘verkoper verkoper’ houdt een pitch, het is eenrichtingsverkeer, terwijl onderzoeken aantonen dat een verkoper die daadwerkelijk contact maakt met de mogelijke klant, interesse toont en het gesprek aangaat, veel succesvoller is.

ADEQUAAT EN SERVICEGERICHT

Al lezende plopten er bij mij allerlei positieve en negatieve voorbeelden op uit mijn leven als consument die onderschrijven wat Wijman stelt. Bij het autobedrijf met ongekende service en persoonlijk contact, hoe weinig geld we ook hadden, bleven we altijd klant. Bij een internetwinkel die dure tablet- en telefoon accessoires verkoopt, kon ik geen enkel beroep op garantie doen toen een hoesje binnen drie maanden begon te scheuren en werd ik via mail onheus bejegend en voorgelogen. Nooit koop ik daar meer iets. Een andere internetwinkel die (smart)horlogebandjes verkoopt communiceert daarentegen heel snel, adequaat en servicegericht zelfs bij een aanschaf van minder dan €10. Bij dat bedrijf blijf ik klant en ik zal het aanbevelen.

VERSCHIL MAKEN

Het helpt, schrijft marketingexpert Wijman, als je je in je klant verplaatst en als je ook zelf weet welke klanten je zou willen hebben en daarop je uitstraling als bedrijf aanpast. Aan de hand van veel voorbeelden vertelt hij hoe je goed kunt netwerken, sociale media kunt inzetten – met de toevoeging dat de echte sociale media líve evenementen zijn -, over de do’s en don’ts online en hoe je door een simpele postcard te verzenden echt het verschil kunt maken.

DE P VAN PRIJS

Een website, eventueel een bedrijfspagina op Facebook, en visitekaartjes zijn voor iedere ondernemer en zzp’er onontbeerlijk. Over korting geven is hij stellig: korting geef je liever niet. Doe je het toch, dan een redelijke korting. Een hoge korting is uit den boze, want daardoor gaan klanten twijfelen aan de kwaliteit.

Ook tips hoe je een goede offerte opstelt en klanten aan je bindt staan in Wat je verkoopt ben je zelf. Plus hoe je een wervende tekst maakt en je naamsbekendheid zonder (veel) geld kunt vergroten. In het allerlaatste hoofdstuk geeft de auteur 28 + 1 korte reclametips.

HANDIG!

Ik herkende zowel als kleine ondernemer en als consument heel veel in dit boek. Veel is hartstikke logisch, maar in de praktijk wordt nog erg vaak heel moeilijk (duur) gedaan als het makkelijk (goedkoop) kan. Wat je verkoopt ben je zelf leest vlot. Door de onderverdeling in korte hoofdstukken en paragrafen plus een uitgebreide inhoudsopgave kun je ook snel iets opzoeken.

Daarom is het erg handig om dit boek te hebben. Uiteindelijk kan het je een hoop geld besparen!

The best things in life…

Klanten trek je aan door een persoonlijke relatie met ze op te bouwen, via sociale media, je website en in real life. Dat kost niets en levert veel op. Wat je verkoopt ben je zelf is een eyeopener voor ondernemers die gevonden willen worden zonder dat het geld kost. Met de strategieën en tips in dit boek kost reclamemaken alleen tijd en energie.

Wat je verkoopt ben je zelf, Erwin Wijman, Uitgeverij Haystack, €20

Het Financieele Dagblad, 17 juni 2023

Aan dit boek ga je heel veel hebben als je jezelf op de kaart wil zetten als zzp’er of ondernemer.

N. de Voor, 22 mei 2023, lezersrecensie op Managementboek.nl

Inspirerend

Helder geschreven

Praktisch toepasbaar

Fijne schrijfstijl

Veel voor weinig

Te weinig visuals

Erwins schrijfstijl is soepel, alsof ’ie zijn verhaal aan mij vertelt tijdens een goed gesprek. En zo vlieg ik door alle 41 hoofdstukken heen.

Wat? 41 hoofdstukken? Da’s best veel. En dat is dit boek ook: veel. Veel voor weinig: de paperback is te koop voor 20,- en het aantal tips is overweldigend. Bij het tellen van de tips raakte ik de tel kwijt. Als ik moet gokken denk ik dat er gemiddeld 8 tips per hoofdstuk worden gegeven. Vermenigvuldig je dat met die 41 hoofdstukken dan zit je al snel ruim over de 300 tips. Ik zei toch dat het veel was?

De tips zijn stuk voor stuk treffend omschreven en vooral heel praktisch. Dit is een dikke, vette aanrader voor zzp’ers en ondernemers die bekend, bemind en begeerd willen worden. En wie wil dat nou niet.

De kunst van het verleiden met liefdevolle letters!

W.W. Weber, 21 mei 2023, lezersrecensie op Managementboek.nl

Inspirerend

Helder geschreven

Praktisch toepasbaar

Verkopen is het Verleiden met Liefdevolle Letters net als daten

Erwin Wijman is de hofleverancier die met liefdevolle letters de kunst van het verleiden verstaat!

Een man naar mijn hart als het om het bouwen van klantrelaties gaat.

De kunst van het verleiden, flirten, oogcontact maken, de tijd nemen om elkaar beter te leren kennen en het voorspel nog even uitstellen totdat…

In al zijn vorige boeken wist hij me te raken en deed mijn hart sneller kloppen.

Vers van de pers is zijn nieuwe boek Wat je verkoopt ben jezelf.

Mensen doen zaken met Mensen. Human to Human. Heart to Heart. Zij willen gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Aandacht in het moment – kijk naar je klant – laat jezelf van je beste kant zien.

De meeste verkopers praten tegen hun klanten, maar Erwin schrijft terecht, ga in gesprek met je klanten.

Ik las zo’n mooie zin met een drieslag: bekend, bemind en zelfs begeerd willen worden zonder dat het geld kost! Wil jij dat als ondernemend mens ook niet?

Maar waarom zijn zoveel verkopers het verleiden verleerd?

Als je jezelf niet weet te verleiden kan je een ander ook niet verleiden!

Kan je een ander lief hebben als je jezelf niet lief hebt?

Met dit boek wordt reclame maken weer een feest en kan je online met offline verbinden, net als in de echte wereld.

Wil jij ook weten hoe jij van jezelf de perfecte date maakt?

Lees dan het boek Wat je verkoopt ben jezelf.

In jaloers makende mooie zinnen neemt auteur Erwin Wijman je mee in alle stappen van het dating proces en zo verkoop jij ook jezelf!

— 

Dit boek verkoopt zichzelf

Maarten Brand, 15 mei 2023, lezersrecensie op Managementboek.nl

Inspirerend

Helder geschreven

Praktisch toepasbaar

Deskundig

Erwin ‘de Freud van het Asfalt’ of ‘de Cruyff van de marketing’ Wijman maakt in dit fantastische boek korte metten met veel van de bestaande clichés over verkopen. 

Wat leer je uit relaties over verkopen, wat heeft een bordje van een bedelaar met verkopen te maken, waarom wil je sociaal ongemak omarmen?

Het maakt je ook een betere verkoper als je denkt dat je al lekker in de wedstrijd zit.

En heb je geen tij.. gewoon geen zin om te lezen? 

Achterin staan 29 tips opgesomd. 

Ben je snel klaar, handig. 

Dit boek verkoopt niet alleen het ‘zelf’; het verkoopt zich zelf. 

Al was het maar omdat Erwin zijn eigen theorie bewijst door gewone een hele leuke gozer te zijn. 

Je gunt ’t m. 

Vijf ballen. 

Logisch zou Cruyff zeggen.

Nieuwe boek van @erwinwijman  is nuttig voor alle bedrijven & eenpitters. Een opfrisser om je reclame te verbeteren. Hoe je als persoon communiceert met je doelgroep. Een persoonlijke relatie. Daar gaat het om. Een aanrader.

#marketing #reclame #presentatie

Philipp van Ekeren @Tjasker op Twitter, 19 juni 2023

Erwin Wijman‘Een dikke, vette aanrader’, ‘klein meesterwerk’, ‘nu al een klassieker’ –  wat anderen zeggen over mijn boek

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.