Op 11 mei 2023 verscheen bij Uitgeverij Haystack mijn meest persoonlijke boek tot nu toe: Wat je verkoopt ben je zelf. Waarom de beste reclame gratis is (paperback, 240 pagina’s, € 20, ISBN 978 946 126 553 1).

De kern van het boek is: Je verkoopt geen spullen of diensten, nee, je verkoopt jezelf.

Je persoonlijke mindset, daar draait namelijk alles om als je iets te verkopen hebt. Waarom je het doet en hoe graag je het doet. Met al die liefde die je erin stopt. En ja, alle bloed, zweet en tranen natuurlijk ook.

Je maakt/levert dus wat je kunt, wat jij echt kunt en wilt kunnen. Je stopt jezelf erin.

Daarnaast moeten mensen eerst in jou geloven en jou vertrouwen voordat ze iets van je kopen of afnemen, maakt niet uit wat.

Dit inzicht, in feite de heilige graal van marketing, ligt ten grondslag aan mijn nieuwe boek.

Veel verkopers vragen zich af hoe ze het ideale product kunnen verkopen. Dat is de verkeerde vraag. De juiste vraag is: hoe maak ik van mezelf de perfecte date.

Verkopen is daten. Hoe groot of klein je onderneming of organisatie ook is, de sleutel tot succes ligt in het openstaan voor anderen, luisteren en vragen stellen. Wat dat aangaat verschilt verkopen in niets van daten: als je alleen over jezelf praat, komt er echt geen tweede afspraakje. Geef aandacht en je wint vertrouwen. Je moet anderen in de gelegenheid stellen om van jou te gaan houden.

Het belang van jouw persoonlijke inzet als ondernemer kan niet worden overschat. De gedrevenheid voor wat je doet, de reden waarom je elke dag je bed uitkomt, doet de rest. Je verkoopt immers jezelf en je verhaal.

Als je jezelf verkoopt, dan heb je ook geen dure advertenties, commercials en billboards nodig. Klanten trek je aan door een persoonlijke relatie met ze op te bouwen, via sociale media, je website en in real life. Dat kost niets en levert veel meer op. Vandaar de ondertitel van het boek: Waarom de beste reclame gratis is.

Wat je verkoopt ben je zelf bevat talloze tips, tricks en adviezen, onderverdeeld in acht delen: het opbouwen van een persoonlijke relatie met klanten, netwerken op live bijeenkomsten, sociaal netwerken op sociale media, het essentiële belang van je werknemers, het optimaliseren van je website en onlinegedrag, je offline aanwezigheid, hoge prijzen en lage kortingen en het maken van het broodnodige onderscheid.

Kortom, om klanten te houden, moet je ván ze houden. Door mensen aandacht te geven, geef je ze de wereld. Jouw persoonlijke inzet als ondernemer maakt het verschil, zo simpel is het. Wat je verkoopt ben je zelf.’

Je kunt het boek hier kopen, bij de uitgever, Uitgeverij Haystack, en ook hier bij Managementboek.nl of bij bol.com, maar je kunt het ook in de boekhandel vinden of – nóg beter – bestellen bij jouw lokale boekhandel.

Aanbevelingen van de pers en deskundigen over mijn vorige boek over sales en marketing, Zo verkoop je alles:

‘De beste salesbijbel die ik ooit gelezen heb.’

Eugène Roorda, reclamegoeroe

‘Dit is een boek waar je op terug kunt vallen om te denken: “Hoe doe ik het nét anders, beter, effectiever?” Makkelijk op dag 1 dat je het leest, en daarna nog jaren bruikbaar.’

De Ondernemer

‘Het duizelt je van de tips en je to-do-lijst groeit tot ongekende lengtes van toffe dingen waar je mee aan de slag wilt.’

Daniëlle de Jonge, bestsellerauteur van Human2Human en Extreem klantgericht en host van Dé Klantenpodcast BNR, op Managementboek.nl

‘Dit boek is een vriend voor elke ondernemer en marketeer, en net als Erwin zelf: open, kritisch, grappig, maar vooral erg helpend.’

Diederick Janssens, merkstrateeg en businesscoach

Erwin WijmanWat je verkoopt ben je zelf