Een stapel boeken, businessboeken, schrijfcoach
Je eigen boek is de zwarte band in jouw vak.

Schakel mij in voor jóúw boek

Jij wilt een boek schrijven, een managementboek, businessboek, een how-to-boek of hét handboek en-nu-ga-ik-je-alles-vertellen-over-wat-je-altijd-al-moest-weten-maar-niet-wist-dat-je-niet-wist.

Goed idee. Uitstekend zelfs. Altijd doen.

Een boek is een uitgelezen dé manier om jezelf als professional op de kaart te zetten in jouw vakgebied. Een boek is de zwarte band. Een meesterproef. Jij beheerst de materie. Jij bewijst ermee dat jij de expert bent.

Jij hebt iets bedacht, iets uitgezocht, iets gevonden en dat wil je met de wereld delen. Je hebt een verhaal te vertellen. Jij beheerst en begrijpt de spelregels van jouw vakgebied en sterker: je hebt er heel wat aan toe te voegen.

Steen in de vijver
Zeker als je ook nog een beetje goede uitgever weet warm te maken voor jouw boek, is een boek een steen in de vijver. Je brengt het vak verder. En je brengt jezelf verder. Je manifesteert je in de wereld. Met het boek als voetstuk, als jouw stevige basis.

14953259216_0b1014b13c_o

En hier natuurlijk een onderschrift als: Een boek schrijven is een piece of cake. Je trekt je een weekje terug in een huisje in een fijn Italiaans stadje waar de ober weet hoe jij je latte macchiato wilt en klaar is klaziena.

Zelf schrijf ik ook boeken (inmiddels al 8 of 9) omdat ik de wereld wil verbazen, verrassen en meenemen met mijn inzichten, analyses, verhalen en stellingen.

En dat allemaal vóór alles heel leesbaar. Mensen moeten je boek namelijk  graag willen lezen. En er iets van opsteken, erdoor worden geïnspireerd, er een beter mens van worden of er gewoon boos of opstandig van worden, dat mag ook. Een boek schrijven is niet het vullen van een vat, maar het ontsteken van een vuur (vrij naar de Griekse filosoof Plutarchus, 46-120).

Uiteraard kun je je boek ook in eigen beheer uitgeven. Het is ook in dat geval helemaal niet moeilijk en niet kostbaar om jouw boek bij het Centraal Boekhuis op de plank te krijgen – in gedrukte vorm of als e-book – en je kunt het zelf verkopen via je blog of website of uitdelen na een lezing. Mogelijkheden genoeg.

Kritische blik
Het voordeel van een goede uitgever zit ‘m in meerdere dingen. Je boek wordt door het publiek serieuzer genomen omdat je boek al een belangrijke horde heeft genomen: de kritische blik van een uitgever.

Daarnaast weet een uitgever de weg in de distributie en ten derde ondersteunt hij/zij je met de promotie van jouw boek. Ook al ben jij zelf de beste promotor van je boek, je uitgever heeft credits opgebouwd bij de pers en – steeds belangrijker – bij bloggers in of rond jouw vakgebied. Bloggers nemen in opinievorming steeds meer de plaats in van de klassieke recensenten en opiniemakers in dag- en weekbladen.

Overigens kan ik je ook helpen bij het promoten van jouw boek. Ik ben erg goed in boekpromotie. Een gouden tip alvast: zoek contact met journalisten en bloggers in jouw vakgebied, liefst al vóór je boek af is.

Ook met mijn eigen boeken weet ik altijd uitzonderlijk veel aandacht en publiciteit te scoren, lees dit bijvoorbeeld of dit voorbeeld

Maar goed, dit is allemaal van later zorg als je nog aan het begin staat van je boek. Als het alleen nog een idee is. Dan ben je bij mij aan het goede adres.

Ook als je al veel verder bent en ergens blijft steken, om de een of andere reden. Ik kan je coachen en begeleiden bij het schrijven van jouw boek (en of je dat nu in eigen beheer wilt uitgeven, via een zogeheten self-publishingplatform of bij een uitgeverij, dat maakt op zich niet zoveel uit).204163683_b1dd2b448b_o

Invalshoek
Ik help je op weg met opzet, invalshoek (je onderwerp heb je maar de invalshoek is allesbepalend, want die maakt jouw boek pas echt uniek en jóúw boek) en structuur. En daarnaast als je wilt met het vinden van een geschikte uitgever.

Dat zijn de basics. Ik kan je daarnaast ook helpen met redactie, herschrijven en aanscherpen, en met schrijven zelf. En zoals gezegd met de promotie, waarmee je al moet beginnen tijdens het schrijfproces.

Een voorbeeld: het boek Echt afvallen doe je zo, dat ik in 2012 samen met diëtiste/diabetesverpleegkundige Harriët Verkoelen schreef.

Sinds dat boek heb ik Harriët bij nóg twee boeken geadviseerd en begeleid met schrijven en redigeren: bij Afvallen met de wet van Harriët (2016) en Diabetes overwinnen (2019).

Ook in 2019 was ik nauw betrokken bij het boek Nooit meer opruimen! Gids naar geluk voor grote gezinnen van Suzanne van Wieringen.

Nog een wat ouder voorbeeld: het boek Koning, Keizer, Admiraal. Een overzicht van de mooiste, meest creatieve en effectieve slagzinnen uit 80 jaar reclame, dat ik in 2007 schreef samen met Klarianne Roseboom.

gvr

Masterclass
En ik coach groepsgewijs. Ik treed op als schrijfcoach bij de masterclass ‘Hoe schrijf ik een managementboek’ van Uitgeverij Haystack, de leukste uitgeverij van businessboeken in Nederland. Die masterclass vindt ongeveer zes keer per jaar plaats.

Inmiddels heb ik al meer dan 50 mensen op weg geholpen met invalshoek, research, structuur en stijl, kortom met hun boek.

Redigeren (soms herschrijven)
Ik kan ook een goede kant-en-klare tekst nog beter maken en desgewenst nog veel beter. Ik heb ruime ervaring in het redigeren van boeken van anderen. Dat redigeren houdt soms in dat ik de puntjes op de i zet maar kan ook betekenen dat ik de complete tekst herschrijf. Net wat jij nodig vindt (of ik, als ik advies mag uitbrengen).

Hogeschool van Amsterdam
En als (part time) docent redactie, journalistiek en tekstschrijven aan het instituut voor Media, Informatie en Communicatie (MIC) en Commerciële Economie (domein Economie en Management) van de Hogeschool van Amsterdam (sinds 2012) heb ik tientallen studenten begeleid in het schrijven van uiteenlopende teksten: van nieuwsberichten tot rapporten, van radio/tv-items tot blogposts, van tijdschriftartikelen tot fotobijschriften, van persberichten tot Facebook- en Twitterteksten. En sinds begin 2015 begeleid ik afstuderende HvA-studenten ook bij het schrijven hun scriptie, en word ik als scriptiebeoordelaar in de arm genomen.

2987926396_36f8c4342d_oOok columns en artikelen
Wat voor een boek (groot project!) geldt, geldt ook voor artikelen, opiniestukken, columns, blogposts en andere kleinere projecten – ik houd ze tegen het licht, geef aanwijzingen voor verbetering, herschrijf ze, wat je wilt. Ik ben daar erg goed in, en heb er veel ervaring mee (ook als ghostwriter en speechschrijver).

Ik publiceerde zelf ook veel opiniestukken in de toonaangevende dagbladen zoals NRC Handelsblad, De VolkskrantHet Parool, Het Financieele Dagblad (via de linkjes zie je enkele voorbeelden, in totaal heb ik er veel meer geschreven).

Aarzel niet contact met me op te nemen voor een oriënterend gesprek.

Hieronder lees je enkele recommendations voor mijn coachwerk op LinkedIn. Schermafbeelding 2014-11-17 om 18.32.52

Erwin WijmanSchrijfcoach