Koop jij de Volkswagen Przewalski?

Waarom zet Volkswagen schrikdraad om zijn nieuwste model? Mógen we hem soms niet kopen?

Het Duitse automerk stopt niet minder dan 33.000.000.000 euro (ja, inderdaad niet te bevatten, dat getal) in nieuwe elektrische auto’s. Met de eerste, de ID.3, is het erop of eronder. De ID.3 moet de Kever of Golf van het nieuwe Volkswagen worden.

Maar die naam. De IDwat?

ID.3.

Ja, inderdaad niet te bevatten, die naam. Ik hoop dat jouw klanten de producten en diensten van jouw bedrijf makkelijker uit kunnen spreken.

De ID.3 ziet er op zich niet onaardig uit. Een beetje bedaagd, dat wel. Niet zo opwindend als een Tesla of een Polestar, maar ook niet zo zaaddodend als een Nissan Leaf of een Citroën Ami, het blik geworden mondkapje.

Maar die naam. ID.3. Ie Dee punt Drie.

‘Nee Leen, je maakt een fout. Zo spreek je die naam niet uit.’

‘O nee? Hoe dan? Ie Dee Drei?’

Nee, nee, je moet Aai Die Drie zeggen. Engels-Engels-Nederlands. Luister maar naar de tv-commercial van Volkswagen.

Maar dat doet niemand. De volksmond zegt Ie Dee Drie, we hoorden ook Aai Die Three en IJdíedrie.

Spraakverwarring alom. En die uitspraakverwarring is niet goed voor zo’n auto.

Integendeel.

Op precies dezelfde problemen stuitte Toyota met zijn Prius in de VS, indertijd de belangrijkste markt voor de hybride Japanner. Zeg je Praai-us? Of zeg je Prie-us? Marketinggoeroe Seth Godin wijdt in zijn bestseller Unleashing the Ideavirus een flinke passage aan die volgens hem rampzalig gekozen naam van de Toyota. Dat Prius werkte ronduit verkoopbelemmerend, schreef hij. Want ga maar na. ‘Hoe vertel ik anderen over een auto waar ik enthousiast over ben als ik niet eens weet hoe je zijn naam uitspreekt? Ik wil niet dom overkomen, dus zeg ik de naam gewoon niet.’

Zeg maar dag tegen je mond-tot-mondreclame. Dat ID.3 van Volkswagen is ook een afschriknaam, een naam als een pitbull: mensen lopen er liever met een boogje omheen.

Er zijn meer van zulke voorbeelden. Filmproductiemaatschappij Gr8 Films in Amsterdam bestáát niet eens meer. Wie wil er nu films die je in gedachten in de gracht flikkert?

Om dezelfde reden gingen boekhandelsketen Selexyz en ICT-dienstverlener Qurius failliet. ICT-bedrijf SYSQA moet heel wat klanten mislopen die bang zijn de naam verkeerd uit te spreken. En zo kíjken een hoop mensen niet eens of ze een Nissan Qashqai wel kunnen betalen, ze hóéven hem gewoon niet. Want hoe spreek je die naam in vredesnaam goed uit?

In Amerika raden loopbaanadviseurs immigranten met een moeilijke voornaam aan om een korte, eenvoudig uit te spreken roepnaam aan te nemen. Anders word je bij sollicitaties onderop de stapel gelegd, omdat de functionaris van personeelszaken bang is je voornaam verkeerd uit te spreken en dus je al niet eens uitnodigt om op gesprek te komen.

Kort en goed, Volkswagen Wodan of Brutus zou nog aantrékkelijker klinken dan ID.3. En wat erger is: de naam ID.3 is niet alleen schadelijk voor Volkswagen, maar ook voor het klimaat. Want hij vertraagt de overgang naar elektrisch rijden waardoor we nog langer aan fossiele brandstoffen gebakken zitten en de CO2-uitstoot de komende jaren juist hoger in plaats van lager uitpakt.

Mensen van Volkswagen, als jullie die 1,5 graad ook serieus nemen, kies dan weer iets als Golf of Polo.

(Dit stukje verscheen in eerdere vorm ook als column op De Ondernemer).

Erwin WijmanKoop jij de Volkswagen Przewalski?

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.