Never waste a good crisis – De 10 wetten van crisismanagement

Update 8 juli 2020: Never waste a good crisis is het best verkochte boek in het eerste halfjaar van 2020 op Managementboek.nl, dé online boekhandel voor managementboeken.

#1 in de Top 25 bestsellers in het eerste halfjaar van 2020

Hoe kun je het tij keren als je geconfronteerd wordt met een crisis? En hoe kun je voorkomen dat je nog een keer getroffen wordt? In Never waste a good crisis beschrijven elf deskundigen welke maatregelen je vandaag kunt nemen om morgen te overleven.

Mét lessons learned van gekende overlevers als Zeeman, Ikea, Netflix, Heijmans, Drukwerkdeal, Lego en Shell.

Of je nu zelfstandig consultant bent, MKB’er of topmanager, dit boek reikt je tips en adviezen aan waar je echt wat aan hebt.

En Wet 11: Lees dit boek

Het boek kreeg schitterende recensies. Voor een overzicht zie hier en hier. Voor een interview op de website van het blad Advocatie klik je hier.

Lees hier elf ultrakorte persoonlijke interviews met alle elf auteurs.

Hieronder lees je een preview door Erwin Wijman, een van de elf specialisten die in Never waste a good crisis handreikingen doen om met de crisis om te gaan.

-Wat zeg je Geerhard? Dinsdag inleveren?

-Ja volgende week dinsdag. Het moet over twee weken in de winkel liggen.

-Ah kom op. Ben je gek geworden? Hm. Oké ik begrijp het, dan hoef ik mijn agenda dus helemaal niet meer te checken dus.

Het boek verscheen middenin de coronacrisis van 2020 bij Uitgeverij Haystack.

‘Neem besluiten en voer geen debatten,’ schrijft organisatieadviseur Jacques Pijl in het boek Never waste a good crisis. De 10 wetten van crisismanagement. Ideeën zijn leuk maar je hebt er pas iets aan als je ze uitvoert.

-En wie zijn de anderen die meedoen?

-Nou een mooi rijtje hoor. Even kijken, Jan, Arjan, en Elja, Gonny Vink en Gert-Jan Hospers

-Ah leuk zeg, supergoeie en leuke mensen allemaal.

Adviseur Marcel van Wiggen wijst op het belang van een goede bedrijfscultuur waarin mensen echt graag met elkaar samenwerken.

-En jij bedacht het in die ene minuut per dag dat je tijd hebt om naar het plafond te staren?

-Nee, de suggestie kwam van Gert-Jan Hospers, die de indruk had dat veel ondernemers en managers wel wat inspiratie zouden kunnen gebruiken tijdens de coronacrisis. 

-Ja die indruk heb ik ook, ik begrijp van best veel mensen dat ze met de handen in het haar zitten.

Economisch-geograaf Gert-Jan Hospers raadt aan om regionaal oplossingen te zoeken, je directe omgeving kan een voedingsbodem voor vernieuwing zijn.

-Geerhard, je moet wel je naam onder het voorwoord zetten.

-Nee joh, we hebben het boek hier met zijn allen gemaakt, Monique, Debbie, Isabel, Susan. Ik vind niet dat mijn naam er dan onder moet.

-Ik vind van wel, jij bent de primus inter pares.

Debatdeskundige Gijs Weenink wijst op het belang van het organiseren van tegenspraak voor iedere leider.

-Enne wat schuift het Geerhard?

-Nou het levert wel een paar centen op hoor. Letterlijk. Ik vrees dat het er weinig zijn, per auteur. Maar jullie krijgen wel allemaal een flinke doos boeken. Om uit te delen.

-Ah uitstekend idee. Ik ga iedereen een boek onder de riem steken.

Marketingadviseur Erwin Wijman geeft als centraal adagium mee: ben zichtbaar en blijf zichtbaar tijdens die crisis. Laat van je horen, speel jezelfi n de kijker. Zo beitel je je merk in het hoofd van al die mensen daarbuiten. Eh, daarbinnen.

Kortom. Smacht jij als ondernemer of manager naar nog meer praktische tips over hoe je omgaat met zo’n crisis als deze? Lees je graag aansprekende cases over wie het goed of zelfs écht goed aanpakt? En hoe dat voor jou kan werken?

Dan is dit boek voor jou.

Never waste a good crisis. De 10 wetten van crisismanagement is geschreven door elf auteurs met ieder hun eigen specialisme, van marketing tot strategie-executie, van leiderschap tot beter samenwerken. Maar dat had je al begrepen 🙂

Erwin WijmanNever waste a good crisis