Mensen, wat je ook verkoopt: noem naast de nieuwprijs ook de gebruiktprijs

Een beetje verkoper geeft haar of zijn klanten argumenten om haar of zijn aankoop te verdedigen tegenover anderen – maar vooral tegenover zichzelf. 

Ik sprak eens met de eigenaar van een zelfstandige brillenzaak in Terneuzen waar het zoals in elke grotere stad wemelt van de Pearles, Eye Wishen en Hans Andersen. Maar dat ziet hij niet als een probleem.

Juist niet.

Integendeel zelfs. Want daardoor kan hij en zijn zaak zich nog beter onderscheiden. Met volledige oogmeting, oogmode, monturen van specialere merken dus niet van die dertien-in-een-dozijnbrillen, oogonderzoeken en zijn goede relatie met huisartsen, oogartsen en goede oogklinieken in de buurt.

En de brillenman verzekert me dat duurdere brillenglazen echt beter zijn dan goedkope. ‘We leveren echt uitstekende kwaliteit maar de kunst is om mensen daarvan te overtuigen.’

Zelf beslissen

Want, weet hij, de goede verkoper geeft klanten het gevoel dat ze zelf beslissen. ‘Juist bij een betere dus duurdere bril moet je goed uitleggen wát de klant aanschaft. En mijn doel is dat mensen bij ons terugkomen.’

Duozitter, foto Fiets-Stoeltje.nl.

Gesproken over overtuigende argumenten. Toen Jan van de Staak Tweewielers in Middelbeers ooit in Meerlingen Magazine, een vakblad voor ouders van meerlingen, zijn Duozit aanprees, een degelijk uitziend dubbelfietszitje waarmee je twee peuters achterop de fiets kunt meenemen, vermeldde hij niet alleen de nieuwprijs van 79 euro. Hij zette daar ook direct onder: ‘Ook goed door te verkopen na gebruik, minstens voor € 40,-’.

Zo’n gebruiktprijs is des te slimmer omdat je zo’n dubbelzitje relatief kort gebruikt. Na een paar jaar zijn die kleintjes toe aan een eigen fiets.

Minstens zo belangrijk kenmerk

Dat Jan van de Staak de markt kent, bleek uit een korte check op marktplaats.nl. Dergelijke duozitjes doen tweedehands 50 tot 70 euro. De tweedehandsprijs is dus minstens zo’n belangrijk productkenmerk als ‘voldoet aan de veiligheidseisen’, ‘past op elke maat fiets’ en ‘twee jaar garantie’.

Ik zie dat Jan van de Staak vandaag de dag een householdname is in fietszitjes. Zijn Duo Dubbelzitter, voor twee kinderen achterop zodat je in totaal drie kinderen op één fiets kunt meenemen (ja, de techniek schrijdt voort), wordt nu door Fiets-Stoeltje.nl aangeboden voor 169,95 euro. Het ding is afgeprijsd van 205 euro mind you.

Uit de folder van Jan van de Staak Tweewielers – Noviteiten.

En vandaag de dag – even gecheckt – gaan de duodubbelzitters op Marktplaats tot wel 140 euro (Lotte, ‘59 ervaringen’, bieden ‘Vanaf 140 euro’). Er zijn ook milder geprijsde te vinden hoor, als je er een zoekt.

Advertentie voor duozitter van Lotte op Marktplaats.

Tja, dat is het met fietszitjes, je schrikt je rot van de nieuwprijs, maar een echt goed zitje hoef je niet helemaal alléén te betalen.

Ook handig dus voor wie fietskarretjes verkoopt, aanhangwagens, caravans, campers, boten, auto’s, noem maar op.

En huizen. Karakteristieke twee-onder-een-kap, 545.000 euro. Na gebruik te verkopen voor 845.000. Maar dan moet niet de huizenmarkt instorten. Als dat wel gebeurt, dan was je pas echt een topverkoper.

Erwin WijmanMensen, wat je ook verkoopt: noem naast de nieuwprijs ook de gebruiktprijs

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.