KUT roepen en dan niet hard wegrennen

Schermafbeelding 2014-09-04 om 16.03.02De meest onbesuisde merknaam op de wereld is Fuck Cancer. Het Canadese Fuck Cancer windt er vanaf de allereerste indruk geen doekjes om. Nog minder dan het Britse kledingmerk FCUK, bedrijfsnaam die alleen maar erg op het f-woord líjkt. Nou ja, alleen… de naam (sinds 1997) leidde tot schandalen genoeg.

Maar het eind 2009 opgerichte Fuck Cancer, dat aandacht vraagt eist voor kanker (en vooral pleit voor educatie en vroege opsporing) gebruikt het f-woord in volle glorie? Omdat, en bedek je oren want nu gaan ze schreeuwen, “IT’S WHAT EVERYONE IS THINKING.”

“It’s not sexual or violent”, zegt Fuck Cancer erbij op zijn site. “Het is provocerend, maar het kan niet anders. Als het woord “fuck” ooit op zijn plaats was, dan is het nu.” Precies. Als je aandacht wilt vragen voor genezing van kanker, dan wíl je aandacht. Dan gooi je niet een steentje in een vijver, maar een Obelix-menhir. En het is niet heel hard KUT roepen en heel hard wegrennen, maar het dient een doel. Het is relevant en urgent, om het in marketingjargon te zeggen.

Ik noemde het voorbeeld van Fuck Cancer uitdrukkelijk in de BNR Klantenshow van 3 september 2014 op BNR Nieuwsradio (beluister hier) en in  mijn column over schokkende merknamen op Nu.nl van 31 augustus 2014. Hier te lezen. De titel is: ‘FCUK roepen mag best als je het meent’ (daar had trouwens Fuck moeten staan, want FCUK roept ook Fuck).

En verdomd (oeps) als het niet waar is, maar laatst zag ik in Londen, in een niet al te nette buurt (in de wijk Shoreditch), een snackbar met de trotse naam FCK. Misschien een tikje verdraaide verwijzing naar KFC maar desalniettemin: een luide F*CK. Dat toegevoegde minieme “Fried Chicken, Kebab” doet daar niets aan af.

FCKShoreditch

Dat hardop en ostentatief schelden heeft trouwens geen ongelimiteerd effect. Het verricht zeker geen wonderen. Dat bewijst het T-shirt waarmee FCUK kwam voor het WK voetbal 2014 in Brazilië. Een felrood T-shirt met de opdruk “FCUK Like It’s 1966”.

Op de website wordt het shirt aangeprezen met: “Bring back the glory days by wearing [this] tee to every match this summer, it’ll set the tone for the whole tournament.”

Oei. Pijnlijk. Het tegenovergestelde gebeurde. De spandoektekst ging de mist in. Het Engelse team moest al na de eerste ronde naar huis. De F*cks waren niet van de lucht. En het shirt is nu in de aanbieding.

Anno 2020 is de ck in de slogan iets afgezwakt tot een strikje
Erwin WijmanKUT roepen en dan niet hard wegrennen

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.