Schermafbeelding 2015-12-17 om 10.28.44

In: de Volkskrant, 14 december 2015, klik voor leesbare versie

Ik publiceer over namen en naamgeving: in NRC Handelsblad, Adformatie, Onze Taal, ManagementTeam, Vrij Nederland, BusinessWeek en in mijn eigen boeken.

Mijn boek over namen De bedrijfsnamenfabriek wordt in de Nederlandse bedrijfsnamenwereld als een standaardwerk beschouwd. In een groot artikel over bedrijfsnamen in de Volkskrant van 14 december 2015 wordt het nog aangehaald als voorbeeld van houtsnijdende kritiek op naamtypes (klik op fragment hierboven).Omslagdef

Geregeld word ik geïnterviewd door radio, tv en geschreven pers over bedrijfsnamen, zoals door StartersMagazine 2014/2015 van de Kamer van Koophandel (wie naar de KvK stapt krijgt mijn visie op bedrijfsnamen mee naar huis), en in De ZaakSchermafbeelding 2015-01-15 om 09.56.47.

En ik adviseer bij naamgeving.

Als je op zoek bent naar een nieuwe naam van je bedrijf, organisatie, start-up, product, dienst, noem maar op, dan kun je mij inschakelen. Voor advies over namen die al op je shortlist staan maar waar je nog over twijfelt. Of voor het ontwikkelen van een nieuwe naam.

Ik werk graag mee om tot een naam te komen waarmee jij je (merk)strategie waar kunt maken.

Naam met een verhaal
Een naam met onderscheidend vermogen, iIMG_0323mpact, overtuiging, merkkracht, overredingskracht en ingebakken verleiding en merktactiek. Een naam die ass kickt, zoals het zo fier in het Engels klinkt.

Een naam dus met een verhaal.

En geen synthetische of chique Latijnsbekkende naam, omdat iedereen al zo heet en om nog een andere doorslaggevende reden: het kost bakken met marketinggeld om dertien-in-een-dozijnnamen bij de doelgroep top-of-mind te krijgen. It’s crowded, out there.

Niemand wordt warm van kunststof namen met 8% elastan en 100% polyester voering die uit een bedrijfsnamenfabriek uit China of Bangladesh lijken te komen.

Niemand houdt van vervreemdende namen die zowel je klanten als je medewerkers een ontheemd gevoel geven.
Liever moet een naam een vertrouwd gevoel geven.

Een goede naam kan zonder reclame, sterker: een goede naam ís reclame.

Ik was eerder als naamadviseur betrokken bij Maandag (detacheringsbureau dat tot 2007 Sargas heette), Topits (wintersport- en zomersportreizen), Onderweegs in Italië (reisorganisatie, fietsvakanties), schoenenmerk Lazamani, Kerkenbosch ZeistVUmc, CRM Software Advies en andere bedrijven en organisaties.

Daarnaast ben ik lid van het Netwerk Naamkunde van het Meertens Instituut.

Voor de juridische zaken rond een naam/merk (merkenrechtelijk onderzoek, bescherming van merken en handelsnamen) werk ik samen met Merkenbureau Chiever in Amsterdam.

Bel of mail me voor een vrijblijvend gesprek, koffie of lunch. Ik ben bereikbaar op 06-44550489, erwinwijman[at]gmail.com (zie ook mijn contactpagina).

Skills

Share this Project

Erwin WijmanAdvies bij nieuwe naam

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.