‘Kleine piemel, grote auto’ – driekwart van die stelling klopt op LinkedIn

Ik vroeg op LinkedIn en op Facebook: welke auto hebben jullie? Simpele vraag, groot effect, want mijn vraag (in maart 2017) leverde op LinkedIn niet minder dan 3500 reacties op.

Dat is echt veel. Normaal ben ik al blij met 10 reacties. Jij vast ook 🙂

En bijna een miljoen LinkedIn’ers (950.000) zagen de post. Op Facebook reageerden 216 mensen uit mijn netwerk.

Ik heb al die reacties verwerkt in mijn boek De geluksmachine, dat in juni 2017 verscheen bij Uitgeverij Haystack.

Veel daarvan heb ik opgenomen met naam en toenaam en toelichting, verklaring, verdediging, gêne, schaamte, blootlegging van diepste zielenroerselen…

Twee opmerkelijke dingen deel ik hier.

Opmerkelijk 1 is dat veel mensen liever een andere auto zouden hebben dan zij hebben. Of misschien wel ander werk – een van de centrale vragen in mijn boek is: bepaalt je LinkedIn-profiel je auto?

Het antwoord op die vraag is overigens een meer dan volmondig Ja. En hóé.

Opmerkelijk 2 is de kloof tussen mannen en vrouwen. Vrouwen rijden in veel kleinere auto’s en in heel andere merken. Ze hebben ook vaker geen auto en praten over hun auto in verkleinwoordjes.

Alle vrouwen?
Nee.
Eentje niet.
Monique Fasol, Hoofd Fiscaal Beleid bij het Ministerie van Financiën (hier haar LinkedIn-profiel), trekt zich zelfs niks aan van haar eigen Fiscaal Beleid.

Toch even een plaatje van de Ford Mustang met 8 cilinders

Zij schrijft: ‘Wat jammer dat ik geen plaatje mag bijvoegen! Een hele dikke Ford Mustang, 8 cilinder met veel paardjes onder de motorkap.’

Een Mustang no less. Bedenk dat de Ford Mustang GT 5.0 V8 in de folder naast zijn imposante optielijst waaronder 19 inch zwarte lichtmetalen velgen met vóór 255/40 en achter 275/40-banden ook nog eens heel ostentatief pronkt met zijn BPM-bedrag van 75.690 euro, en dat op een netto catalogusprijs van 35.554 euro. De BPM is daarmee 63% – drie-en-zestig procent – van de consumentenprijs van 120.000 euro. Bij een Fiat Panda is dat nog geen twaalf procent.

Stoere auto, zo’n Mustang, stoere vrouw, die Monique. Zelfs dat ‘paardjes’ onder de motorkap vergeef je haar.

Jeanet Pijpker, Projectleider Landelijk Tactisch Commando Koninklijke Marechaussee en Bestuursvoorzitter Defensie Vrouwen Netwerk, heeft blijkens haar reactie op LinkedIn (hier haar profiel) een duidelijke mening over mannen en auto’s: ‘Kleine piemel, grote auto’. Het grootste deel van haar stelling, de laatste drie woorden, klopt zeker. Dat blijkt uit dit – ja toch wel echt zo te noemen met zoveel respondenten – onderzoek.

Naar het eerste lid van haar stelling hebben we niet gevraagd.
Ik ben ergens wel benieuwd of een rondvraag daarover ook 950.000 views krijgt op LinkedIn.
Ik denk het niet.
Waarschijnlijk veel meer.

Erwin Wijman‘Kleine piemel, grote auto’ – driekwart van die stelling klopt op LinkedIn

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.