Een Tesla Model S, rijdt dat nou een beetje?

Zo’n Tesla Model S, rijdt dat nou een beetje? Ik heb al veel mensen gesproken die nogal opgeven over hun Tesla. Once you go S you never go back, zoiets. Maar nu wil ik het zelf weten. Niet zonder reden* (zie onderaan dit stukje).
Mijn reisgenote en ik trekken een lang weekend uit om met een Model S een rondje Nederland, Frankrijk en België te maken.

Angelina Jolie
De eerste kennismaking, bij Tesla Amsterdam dat de auto ter beschikking stelt, is overtuigend. De 21-inch spaakvelgen staan de rode Model S 100D als Louboutin-stiletto’s Angelina Jolie: elegant en krachtig tegelijk. Het 17-inch touchscreen midden op het dashboard oogt en laat zich bedienen als een iPad. Een verademing vergeleken met de schermpjes van zo’n beetje alle Audi’s, Volvo’s, Volkswagens you name them. Prince via Spotify klinkt koninklijk, en dankzij een nimmer aflatende 4G-internetverbinding krijg je ook de actuele files op je route door.

Lancia-ambachtelijk
Het witte leer van stoelen en dashboard is liefdevol afgewerkt met van die Lancia-ambachtelijk ogende stiksels langs de randen. Bij Tesla noemen ze het vegan-leer want het is synthetisch. Een soort skai dus maar dan geen Lada-leer (‘Skai is de limit’).

Ferrari 430
De kracht als je vanuit stilstand het gaspedaal diep intrapt is immens. Je wordt echt tegen je stoel gedrukt, en de laatste keer dat ik dat meemaakte was in een Ferrari 430 Scuderia en in een Alfa Romeo 4C. Met dat verschil dat de Tesla het doodstil doet en die andere twee met donderend geraas.
Maar de Model S is naast nerveus optrekkertje óók nog eens een comfortabele reisauto. Hij toont meerdere gezichten, hij bezit naast kracht ook souplesse.

Schiphol
Het dashboardscherm recht voor je brengt de wereld rond je auto van buiten naar binnen. Je eigen auto wordt er in geprojecteerd en je ziet alle andere auto’s op de weg om je heen zoals vliegtuigen op het radarscherm in de verkeerstoren van Schiphol. Het schermpje ziet zelfs of je een personenauto of een vrachtauto inhaalt. Je krijgt het aangename gevoel dat je auto zelf ook een beetje oplet, op het verkeer.

Autopilot
Dat laatste is helemaal handig als de omstandigheden minder zonnig zijn. Zoals op de natte en mistige decemberavond wanneer we dwars door de Belgische Ardennen koers zetten naar champagnestad Reims. Dan bewijst zich de Autopilot. Onze Tesla volgt met 120 km/u de bochtige weg zo secuur als een Thalys en hij ziet alles. Hij ziet meer dan jij, want zelf zou je niet zo hard rijden in deze vies-nattige donkerte.

Ondersteuning
Elke nu en dan vraagt het Autopilot-systeem of je nog wel oplet. Dat moet van de wet. Het dashboard en het stuur lichten op en in het dashboard verschijnt de tekst ‘Put your hand on the wheel’.
‘In de toekomst’ kan de Model S die is uitgerust met radar, ultrasoon sensoren rondom en 8 camera’s ‘volledig autonoom’ rijden, kondigt de Tesla-documentatie aan. Dat is echt toekomst want als de weg een eindje verder op de A4 in die Ardennen echt spreekwoordelijk Belgisch belabberd wordt zien de camera’s van de Model S de lijnen en strepen ook niet meer scherp. De Autopilot meldt droog niet beschikbaar te zijn dus we moeten weer helemaal zelf sturen.

Gratis tanken
Het tanken met een Tesla is niks minder dan een uitdaging als je gebruik wilt maken van de gratis (de eerste 400 kWh die je tankt (laadt?) krijg je gratis bij je nieuwe auto) Tesla Supercharger-stations. Tussen Urmond in Zuid-Limburg en Reims is geen Supercharger-station te bekennen of je moet een stuk omrijden via Verviers of Arlon bij Luxemburg.
De volgende dag in Reims moeten we eerst 25 kilometer over de A4 naar het zuidoosten rijden om te laden terwijl we die dag onze reis juist de andere kant op, naar het noordwesten, voortzetten. Maar het dan dichtstbijzijnde station, bij Urvillers, halen we niet op dezelfde tank.

Eigen laadstations
Tesla belooft zijn netwerk van Supercharger-tankstations van nu 375 stations in Europa snel uit te breiden. BMW, Audi en Mercedes komen ook met vol-elektrische auto’s maar Tesla is naar wij weten de enige fabrikant van elektrische auto’s die eigen laadstations aanbiedt, en dit adds to the flavour. Heel veel zelfs. Zo worden de Supercharger-stations onderdeel van de verkoop- en marketingstrategie van Tesla.

(* Voor het boek Denken als Elon Musk, dat ik samen met Jeanine Blaauw schreef en dat op 5 april 2018 verschijnt bij Uitgeverij Haystack, moesten we uitvinden of zo’n Tesla inderdaad zichzelf kan verkopen, en dat kan-ie wel, en dat moet -ie ook want Tesla weigert een cent uit te geven aan reclame voor zijn auto’s)

Gereden: Tesla Model S P100D, prijs vanaf € 87.125, prijs testauto € 135.000.

Erwin WijmanEen Tesla Model S, rijdt dat nou een beetje?

Comments

  1. Leo van Sister

    Mooie auto, maar ook onbereikbaar voor 95% van de auto populatie door zijn prijs. Zal niet de massa bereiken met dit model.

    1. Author
      Erwin Wijman

      Ja daar heb je helemaal gelijk in. En de Model 3, waarmee Musk de massa zegt te willen bereiken, is ook al te duur en vooral te Audi- en BMW-achtig voor de massa…

Laat een antwoord achter aan Erwin Wijman Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.