Democratie werkt niet bij het kiezen van een nieuwe naam voor een fusiegemeente. Een burenfusie leidt al gauw tot namenruzie en daardoor tot onvrede. En de inwoners komen al snel met namen als Bodemloos, Benedenpeil en Nieuw Dieptepunt. NRC Handelsblad zette het stuk dat ik erover schreef samen met Annedien Hoen op 10 mei 2014 in de zaterdagse Opinie & Debat-bijlage. Klik op …
Over shock-namen in BNR Klantenshow
Een bedrijfsnaam moet eruit springen en een verhaal vertellen. En dat kan een schokkend verhaal zijn. Dat vertel ik in de BNR Klantenshow, de wekelijkse zakenrubriek van BNR Nieuwsradio, op woensdag 3 september 2014. Onderwerp was vooral: shockerende en agressieve bedrijfsnamen. Over FCUK, FCK, Fuck Cancer, Fat Bastard- en Wild Pig-wijn, namen die zich ook tegen je kunnen keren. Vanaf 2’09 ben ik …
Boek De bedrijfsnamenfabriek
Meer lezen over mijn boek De bedrijfsnamenfabriek. Trends & kuddegedrag? Klik op de afbeelding links of ga naar deze pagina.
Checklist voor een goede bedrijfsnaam
1. Ben origineel. Kies een verleidelijke, aantrekkelijke en opmerkelijke naam. 2. Sterker nog: val op! Durf. Doe iets geks. Ben anders. Tip: kijk hoe je concurrenten heten en neem dan een tegenovergestelde of héél andere naam. 3. Een beschrijvende bedrijfsnaam kan ook, maar pas op voor verwarring: wie zijn online sokkenwinkel sokkendirect.nl noemt, wordt gauw verward met onlinesokken.nl, sokkenkraam.nl, sokkenhenk.nl …
Gekaapte merken: moi in Creatie
Tommy Hilfiger. Clarks. BMW. Cristal. En natuurlijk Lonsdale. Het zijn gekaapte merken. Als merkendeskundige werd ik door Gijs de Swarte geïnterviewd voor het reclamevakblad Creatie (september 2014). Vespa wordt niet geraakt door iconisch Vespa-rijder Willem Holleeder, breng ik – onder meer – naar voren. Vespa is te groot om er door geraakt te worden. Klik, desgewenst twee keer, om te …
Hoe kies je een bedrijfsnaam?
Hoe kies je een bedrijfsnaam? ‘Exendis, Exerion, Arcadis, Atradius, Athlon, Amphia, waar staan ze voor? Alle zes zijn dit namen van grote Nederlandse bedrijven. (…) Staat er in Lelystad een bedrijfsnamenfabriek waar namen van de band rollen in allerlei kleuren zolang ze maar zwart zijn? Of beter gezegd: grijs.’ Een citaat uit mijn boek De bedrijfsnamenfabriek dat ManagementTeam aanhaalt in …
Corus, Coris, Corio, Cordaris – Onze Taal
Eruit springen in de massa. Dat is de allereerste vereiste voor een bedrijfs- of merknaam. Een goede, onderscheidende naam bespaart vermogens op reclame en marketingkosten. Maar waarom zijn zo veel bedrijfs en merknamen dan zo nietszeggend? En waarom lijken ze zo op elkaar? Bedrijfsnamen lijken uit één grote bedrijfsnamenfabriek te rollen. Dat is de intro van een artikel dat ik …
Waarom de naam Dexia weg moest
‘Wat moet Dexia met z’n naam, na de problemen bij de bank? Niemand zal ontkennen dat die verbrand is en dus moeten ze op zoek naar een nieuwe naam – Of niet? Erwin Wijman – Auteur van het boek de Bedrijfsnamenfabriek.’ Zo kondigt de Belgische Radio 1 mij aan, in een interview voor de radio over de naamgeving van (vooral) …
Ineens moet alles zachter
De financiële crisis van 2008 dempte het geluid van alles wat bank, beursfonds, beleggersinstantie of gewoon bedrijf was. In 2010 schrapte zowat elk bedrijf als bij toverslag zijn kapitalen ten gunste van ootmoedige letters uit de onderkast. Nationale-Nederlanden wordt nationale nederlanden, Alex presenteert zich als alex, Fortis wordt ageas… Ik schreef een lijvig stuk over petieterige namen en logo’s voor Onze …
- Page 2 of 2
- 1
- 2
