Hoe snel een makelaar wordt afgebrand, zeker de makelaar van 1 miljoen

zakenautoweb

Leslie de Ruiter. Foto: Michel de Groot

‘De zakenauto van deze week maakt nogal wat los’, laat een redacteur van Het Financieele Dagblad mij weten op zondagavond 11 januari 2015. ‘Iemand heeft opgezocht dat auto volgens RDW niet van 2010 is maar van 2004’, gaat zij verder. ‘Misschien even met eindredactie overleggen wat hier mee te doen?’
Ik check direct zelf de reacties onder het stuk, dat niet alleen in de zaterdagkrant staat, maar ook online.

‘Pauper’
En die reacties liegen er niet om. Zacht gezegd. Makelaar Leslie de Ruiter van Christie’s International Real Estate en Hulstkamp Makelaars wordt voor ‘ordinaire leugenaar’ uitgemaakt, voor ‘pauper’ en ‘idioot’. Een ander serveert hem af als een ‘Type Joran v.d Sloot met een pak aan’. Nu houden reageerders op FD.nl zich zelden in, zeker niet als het om auto’s gaat, maar deze gaan er wel erg met gestrekt been in. Hoe snel een miljoenenhuizenmakelaar wordt afgebrand (klik op de reacties om te lezen).Schermafbeelding 2015-01-13 om 16.41.10

Schermafbeelding 2015-01-13 om 16.41.53Schermafbeelding 2015-01-13 om 16.41.21Ik kneep in mijn handen met mijn kandidaat van 10 januari in mijn wekelijkse rubriek Zakenauto in Het Financieele Dagblad, waarin ondernemers hun auto en – dus – zichzelf belichten.
Durehuizenmakelaar Leslie D.T. de Ruiter (43) rijdt bij zijn klanten voor (letterlijk, want zij hebben vaak een oprijlaan) imagereader.aspxin een Bentley Continental GT 6.0 W12 met 610 pk. Een auto van gauw 250.000 euro nieuw in de winkel.

Hoge drempel
Ik kneep in mijn handen want zo vaak heb je niet iemand met zo’n kostbare dus bijzondere auto die ermee in de krant wil. Over jezelf (en je auto) vertellen in de krant, out in the open, daar schrikken veel ondernemers enigszins voor terug, is mijn ervaring.

Mensen zijn bescheiden, te bescheiden of vals bescheiden, dat weet ik niet, maar in ieder geval bang – klaarblijkelijk – om achteraf op hun auto of hun openlijke confessies aangesproken te worden. En dat gebeurt en meestal positief. Geregeld hoor ik terug van mensen dat ze na hun optreden in deze rubriek zo verrassend veel positieve reacties ontvingen.
En soms ook ongewenste, maar dat komt, gelukkig, zelden voor. Bij één ondernemer, die in deze rubriek honderduit vertelde over zijn auto van bijna tweehonderdduizend euro, stond drie weken na zijn FD-optreden de fiscus op de stoep. Tja. Mensen die de fiscus vrezen, willen sowieso niet in de krant, ook niet met hun auto.

Inparkeren voor een vol terras
Maar nu dus, deze zaterdag, vertelt Leslie de Ruiter onomwonden over zijn peperdure auto, waarvoor hij zich geenszins geneert. Integendeel. ‘Inparkeren voor een vol terras, daar heb ik geen moeite mee.’
De Bentley is voor zijn potentiële op78111146193_contidrachtgevers zelfs een bewijs van zijn succes, voert hij aan. ‘In Nederland ben ik de enige makelaar die elke week een pand boven 1 miljoen euro verkoopt.’
Opdrachtgevers die daar bewijs van willen zien, stelt hij ook echt een lijst van verkochte villa’s ter hand, vertelt hij.
En – update van 15 januari – Leslie de Ruiter verkocht in januari het ‘grootste en duurste penthouse Nederland’ – in het fonkelnieuwe De Rotterdam van Rem Kolhaas in Rotterdam – aan een Amerikaans echtpaar, voor 3,44 miljoen euro.
Goed. Maar nu blijkt zijn Bentley niet van 2010 te zijn, zoals hij mij vertelde, maar van 2004. Iets dat iedereen kan opzoeken bij de RDW. Diezelfde zondagavond krijg ik ook mails en tweets over die geen-2010-maar-2004 van mij volslagen onbekenden. Het leeft, zullen we maar zeggen.

Desastreus
En dan mag het kenteken van 2010 zijn – de auto is dat jaar geïmporteerd vanuit België, de auto zelf is zes jaar ouder. Dat is niet niks. Het klopt dus niet wat Leslie de Ruiter over de leeftijd van de auto zegt, en dat is vervelend desastreus voor een makelaar van zijn statuur, besef ik. Ik ken hem verder niet, maar hij, dus ook zijn reputatie, gaat mij aan mijn hart, besef ik. En die van het FD. En die van mij.
Ik probeer Leslie de Ruiter zondagavond te bellen, maar kan hem niet bereiken. De volgende ochtend mailt hij mij snel terug te bellen – hij was nog wat dingen aan het uitzoeken erover blijkt als ik hem maandag rond het middaguur aan de lijn heb.

Excuses000217272_O3A9723
Hij put zich uit in excuses. Geeft zijn vergissing ruiterlijk toe. ‘Geloof me, ik verkeerde oprecht in de veronderstelling dat mijn auto van 2010 was.’
Hij heeft er al over gebeld met Van den Akker, het autobedrijf in Best waar hij zijn Bentley kocht. ‘Zij gaven aan dat de kentekengegevens van de RDW uiteraard kloppen en dat ik me echt vergist had.’
Het schijnt ook gewoon op zijn aankoopfactuur van destijds te staan, zo vertelde Van den Akker hem. Die factuur kon hij zo snel even niet vinden. Maar wel de aankoopnota van juli 2014 van de Porsche 911 Targa 4S van zijn vrouw, die hij mij stuurt per mail. Hij wil graag en uitdrukkelijk bewijzen dat wat hij vertelt echt klopt.
Hij mailt me ook een lijst van Christie’s met daarop zijn transacties in 2014. Op het formulier staan zeker 60 adressen van panden in Rotterdam, Aerdenhout, Vogelenzang, Rhoon, Cappelle aan den IJssel enzovoorts met daarachter de verkoopprijs, schommelend tussen 1.095.000 en 3.600.000 euro. De lijst, voorzien van de opdruk ‘Company Confidential’, is vertrouwelijk anders had ik hem hier opgenomen.

Te goeder trouw
De Ruiter zegt geen enkele aanleiding te hebben te liegen over het bouwjaar. ‘Waarom ook, de Bentley is net zo indrukwekkend, of hij nu uit 2004, 2006, 2010 of 2011 is. Ik heb altijd en consequent, volkomen te goeder trouw ook aan mijn vrienden, zakenrelaties en familie verteld, als het er zo op kwam natuurlijk, dat de auto uit 2010 is. Dat is ook bij mijzelf een eigen leven gaan leiden.’
En nee, hij is zéker ook niet opgelicht door Autobedrijf Van den Akker, dat heeft de auto uit 2004 in 2011 voor op dat moment marktconforme prijs – namelijk € 150.000 – aan hem verkocht. Een vergelijkbare Bentley uit 2009, dus nu zes jaar oud, kost ook rond anderhalve ton. Kijk zelf maar op Autoscout, zegt De Ruiter. Dit soort auto’s leveren nu eenmaal relatief snel in aan waarde.
Hij stuurt een linkje: Van den Akker heeft nu zo’n Bentley Continental met 4.0 liter-motor in de aanbieding voor 160.000 euro (van 2012, nieuwprijs destijds 220.000 euro).

781111446_contiEx-makelaar Egbert Hennen
Kortom, alles wordt veel groter gemaakt dan het is, vindt hij. En nee, hij wil zeker niet vergeleken worden met ex-makelaar Egbert Hennen, zoals reageerder Laurens Deij op FD.nl doet.
En de KvK-cijfers waaraan deze Laurens Deij refereert zijn van een andere vennootschap van De Ruiter, dus die raken ook kant noch wal, wil hij maar zeggen.
Al met al, ik besluit in overleg met de chef redactie van het FD om een reactie over de oprechtheid in dezen van Leslie de Ruiter onder de reacties te plaatsen. We concluderen dat deze vastgoedjongen man geen blaam treft omdat hij geen enkel belang had om bewust te liegen over het bouwjaar van zijn Bentley – dat zou hem immers alleen maar schade berokkenen.

Schermafbeelding 2015-01-13 om 18.30.01

Klik voor een leesbare vergroting

Kenteken checken?
De FD-redacteur van zondagavond oppert dat ik nu voortaan zeker elk kenteken van mijn interviewkandidaten ga checken bij de RDW. Ik antwoord dat ik dat niet ga doen. Want dit is in al die honderden afleveringen nog niet eerder gebeurd. En wantrouwen schept alleen maar nieuw wantrouwen.

Erwin WijmanHoe snel een makelaar wordt afgebrand, zeker de makelaar van 1 miljoen

Comments

  1. egbert hennen

    Allemaal afgunst. Typisch Nederland.
    Je moet bescheiden zijn. Dat is leuk….
    Wees blij dat er nog mensen zijn die dit soort autos rijden.
    Ik zit lekker in de Caribbean. Alleen maar positiviteit!
    Brand elkaar maar lekker af. Daar kom je ver mee.

  2. Robin Veerman

    Ik heb met plezier destijds gelezen het artikel over Leslie Bentley en het inspireerde mij dat een Nederlandse makelaar zo openhartig vertelt over zijn werk en de fantastische wagens waar hij en zijn vrouw in rijden.

Laat een antwoord achter aan peter Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.