De 7 redenen waarom je je persbericht óók moet sturen naar het Streekblad en de Gezinsbode

Persberichten zijn de aangewezen manier om free publicity te genereren voor je bedrijf of organisatie. Heb je een nieuw product of een nieuwe dienst, neem je deel aan een evenement of beurs, ga je uitbreiden, betrek je een nieuw pand, heb je grond aangekocht voor nieuwbouw, heb je nieuw personeel aangenomen, verander je van naam of strategie: het zijn allemaal redenen om een persbericht uit te sturen, zeker aan lokale media, zoals huis-aan-huiskranten, de lokale website of omroep. Zij zijn net zo belangrijk als de nationale media, ook als je vooral landelijk werkt.

1. Je krijgt lokale bekendheid.

Bekendheid onder de lokale bevolking is belangrijker dan je denkt, ook al opereert je bedrijf vooral nationaal of zelfs internationaal. Als je bedrijf in lokale media aandacht krijgt, groeit je naamsbekendheid en zichtbaarheid onder de lokale bevolking. Dat maakt je minder anoniem en dus sympathieker en menselijker.

2. Bijeffect: je kunt beter personeel werven.

Misschien werk je vooral landelijk maar heb je wel personeel nodig dat in de buurt woont. Dan is lokale bekendheid en sympathie helemaal essentieel. Misschien krijg je zelfs wel open sollicitaties binnen van heel goede kandidaten.

3. Landelijk nieuws begint vaak als lokaal nieuws.

Maar al te vaak wordt lokaal nieuws opgepikt door landelijke media, zeker als het enig nationaal belang heeft of gewoon op zichzelf interessant is. Vergeet niet dat veel journalisten en mediamensen ergens wonen waar ze ook de lokale media checken. Zo kan redactionele aandacht in de lokale pers voor jou dus op meerdere manieren een opstap zijn naar regionale of nationale media-aandacht.

4. Je leert de plaatselijke journalisten/mediacontacten kennen.

Succes in ondernemen komt niet door wát je kent maar wíé je kent. Het is een cliché, maar vaak waar. Leer de plaatselijke journalisten, redacteuren, correspondenten, mediacontacten kennen en zij kennen jou. Een persoonlijke band doet altijd wonderen, zeker op de lange termijn. Dat garandeert aandacht voor jouw bedrijf als je iets nieuws te vertellen hebt.

En ook heel belangrijk: nu kun je hun rechtstreeks vragen wat ze willen lezen of zien, wat zij onder nieuws verstaan, wat zij van jou verwachten, en hoe jij daar het best op kunt inspelen. Misschien kunnen ze je zelfs nog goede tips geven.

5. Google houdt van nieuwsmedia, ook van lokale nieuwsmedia.

Nieuwsartikelen in lokale krantjes verschijnen vaak ook online. En dan zijn er nog de blogs van plaatselijke journalisten. De inhoud van deze nieuwssites en blogs wordt vaak ververst en daarom komt Google er graag en vaak langs. Dat zie je terug in de zoekresultaten en dus de onlinezichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf.

6. Gebruik het nieuwsbericht ook voor je eigen website voor extra geloofwaardigheid.

Jij kunt zelf wel zeggen hoe goed je bent, maar leuker en effectiever is om dat door anderen te laten doen. Voor de geloofwaardigheid van je bedrijf is het fijn om goede artikelen uit de lokale pers over je bedrijf, nieuwe product-dienstcombinatie of uitbreiding op te nemen op je homepage of in de nieuwssectie, als je daarover beschikt.

7. Je bent makkelijker te vinden door potentiële klanten.

Wie via Google zoekt naar specifieke producten of diensten in combinatie met een (woon)plaatsnaam, krijgt resultaten voorgeschoteld met boven aan de pagina de publicaties over jouw bedrijf in regionale nieuwsmedia. Vaak worden die stukken ook nog verspreid via sociale media en websites van derden. Dat is de beste reclame die je kunt krijgen. Want publiciteit betekent business.

Als je lokaal werkt, zijn lokale media uiteraard erg belangrijk voor de werving van nieuwe klanten. En ook al opereert jouw bedrijf landelijk, misschien wonen die nieuwe klanten wel gewoon in de buurt. Ondernemers in de kinderopvangbranche bijvoorbeeld weten dat artikelen in de lokale krant hun naamsbekendheid verhogen en zorgen voor een positief imago. En wat er ook gebeurt, mensen komen naar jou toe om je reputatie.

Dit hoofdstuk uit mijn nieuwe boek Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt, dat in april 2019 verscheen bij Uitgeverij Haystack, is eerder gepubliceerd in het blad Intelligence-Communicatieonline.nl van Adfo Groep.

Zoals dit artikel staan er in het kneiterdikke boek nog 104 hoofdstukken, met elk zeven, acht of negen tips om jouw product, dienst, merk of jouzelf duidelijker in de spotlight te zetten. Het boek (van 352 pagina’s) is overzichtelijk onderverdeeld in 15 thema’s.

Wil jij aan de slag met jouw marketingstrategie, social selling, e-mailnieuwsbrieven die scoren, storytelling, adverteren op Facebook, met buitenreclame, met een webshop in een superniche, bloggen, videomarketing, je bedrijfsnaam, misschien met affiliatemarketing? Of je wilt meer klanten binnenhalen via LinkedIn? Wat je ook doet en wilt, dit boek is geknipt voor jou. Let vooral op dat ‘alles’ in de titel 😉

Zo verkoop je alles geeft je de zekerheid van volledigheid. Het is hier bij Managementboek te koop voor € 29,95.

Erwin WijmanDe 7 redenen waarom je je persbericht óók moet sturen naar het Streekblad en de Gezinsbode

Leave a Comment