Het verzinnen van productnamen is een groeiende markt, merkt het bedrijf Zigila uit Zeist dat Chipknip, iDEAL en Ziggo bedacht. Het TomTom-scenario willen ze het liefst vermijden. [Mijn boek – en mijn kritiek – geldt zeven jaar na dato nog steeds, zo blijkt uit dit interview met Zigila-baas Joachim ter Haar in de Volkskrant, boek en ik worden uitdrukkelijk genoemd] Jarl van der …
Corbion is suikervrij maar ook zouteloos
Veel Hollandse bedrijfsnamen die ooit ergens voor stonden, worden veranderd in modieuze kreten. Erwin Wijman hoopt dat die nietszeggende trend stopt. Opiniestuk gepubliceerd in NRC Handelsblad 26 juni 2013 CSM veranderde zijn naam in Corbion en kelderde ruim vijf procent op de Amsterdamse beurs vorige week. De beursgraadmeter AEX verloor de week die eindigde op vrijdag 21 juni drie procent, …
Wat is dat nou voor naam?
Een goede naam kiezen voor je bedrijf is lastig. Daarom zijn er bedrijven zoals Eat My Words, die merknamen verzinnen. Wat er nodig is voor een goede naam: zelfspot. [Ik werd samen met twee andere naam/merkexperts geïnterviewd door NRC Handelsblad] Charlotte van ´t Wout, in NRC Handelsblad 11 april 2015 Ooit begrepen waarom een start-up Jazoo heet? Of CrimsonBase? Plexxi? …
Interview in Esthéticienne
‘Haast iedereen die een bedrijf opricht, heeft de neiging zich belangrijker te maken via zijn of haar bedrijfsnaam. Dat Aegon en Fortis-syndroom, zoals ik het noem, zie je overal. In de zorg bijvoorbeeld, waar instellingen namen als Avondrood of ’t Anker na fusies inruilen voor Vialis of Aviander. Ook in de schoonheidsbranche zie je het L’Oréal en Chanel-syndroom. Franse namen, …
Elk reclamebureau wil de grootste hebben
Elk reclamebureau in Nederland wil sterker, groter, hoger, beter, belangrijker, stoerder dan het andere zijn… dat zie je alleen al aan hun namen. Ze willen allemaal de grootste hebben… Ik schreef er een kloek stuk over in Het Parool van 7 februari 2015. Zie ook mijn blog erover hier. Klik op afbeeldingen voor een leesbare versie.
Waarom café Hoppe in Utrecht een no go is
De uitbater van café Hoppe in Utrecht veranderde de naam van zijn café nadat de baas van het Amsterdamse café Hoppe, aan het Spui, met een rechtszaak dreigde. Hoe voorkom je zoiets als ondernemer? En hoe kies je de juiste bedrijfsnaam? Daarover werd ik geïnterviewd door ondernemersblad De Zaak (klik op de link of klik op tekst hiernaast voor een leesbare vergroting).
Advies bij nieuwe naam
Ik publiceer over namen en naamgeving: in NRC Handelsblad, Adformatie, Onze Taal, ManagementTeam, Vrij Nederland, BusinessWeek en in mijn eigen boeken. Mijn boek over namen De bedrijfsnamenfabriek wordt in de Nederlandse bedrijfsnamenwereld als een standaardwerk beschouwd. In een groot artikel over bedrijfsnamen in de Volkskrant van 14 december 2015 wordt het nog aangehaald als voorbeeld van houtsnijdende kritiek op naamtypes (klik op fragment …
De Naamwetten van Wijman
M a r k e t i n g b y n a m i n g Je zoekt een naam voor je start-up, nieuwe product, fantastische app of je nieuwe dienst die de wereld gaat veranderen. Of je wilt een onderscheidende titel voor je nieuwe magazine. Je bedrijf gaat fuseren en daarom moet er een gloednieuwe naam …
Duitse Welle in namen reclamebureaus
De Schwere Wörter zijn in de reclame. Achtung!, Autobahn, Das Banner, Wunder – elk nieuw reclame- of ontwerpbureau in Nederland kiest een Duitse naam. Ja genau, een Neue Deutsche Welle in bureaunamen. Gaan Nederlandse reclamejongens zo vaak naar de Aldi en de Lidl? Rijden ze soms allemaal Das Auto? Lees de verklaring hieronder (klik op het stuk voor een leesbare …
Interview met Erwin in StartersMagazine KvK
‘Een goede bedrijfsnaam is reclame op zich. Het is een one-word-story’. StartersMagazine 2014/2015 interviewde mij over bedrijfsnamen en met dit citaat kondigen ze het kloeke tweepaginastuk aan in de inhoudsopgave van het blad, een jaarlijkse uitgave van de Kamer van Koophandel. Het stuk, op pagina 32 en 33, staat hieronder (klikbaar en daarna nog een keer klikken om te vergroten).
- Page 1 of 2
- 1
- 2