Automerken zijn als Icarus: ze willen vliegen maar kunnen alleen maar rijden

Morgan

Vier wielen en een stuur. Dat is een auto. Geen auto heeft vleugels zoals een vliegtuig. Althans, dat dacht je. Maar zo’n beetje alle automerken blijken wel degelijk vleugels te hebben. Nou ja, alle… de meeste dan.

Astonmartin

Propellor
In de meeste gevallen zijn het twee vleugels, heel soms één. En soms een propeller, zoals bij BMW en Spyker.
Dat zegt alles over de ambities van autofabrikanten: ze zijn veroordeeld tot de grond maar eigenlijk willen ze liever de lucht in.

Icarus
Automerken zijn als Icarus. Ze meten zich vleugels aan maar kunnen er niet mee vliegen. Hooguit laagvliegen, als ze tenminste heel hard kunnen.

AvionsVoisin

Ontroerend
Dat heeft iets tragisch maar het is ook ontroerend: mannen – autofabrikanten zijn altijd mannen, vreemd genoeg – die met autootjes spelen maar ondertussen dromen van vliegen door de lucht, boven, onder en in de wolken.

donkervoort-logo-2560x1440

Formule 1
Want echt hard gaan, echt snelheid maken, dat vereist vleugels. Dat zie je ironisch genoeg ook aan de allersnelste auto’s op aarde, Formule 1-auto’s. Die zijn uitgerust met buitenissige voor- en achtervleugels. Maar ook die storten op het moment dat ze menen te kunnen vliegen direct ter aarde. In de grindbak.

Bentley

Met of zonder vleugels, een auto blijft wat het is: een laag-bij-de-gronds ding. Platvloers. Veroordeeld tot de grond gelijk.

(Met dank aan Ronald de Bruijn, die mij aan extra gevleugelde logo’s hielp, en aan Lucas Geusebroek die me wees op de Spirit of Ecstasy a.k.a. The Flying Lady, het boegbeeld van Rolls-Royce )

alta
trojan-logo


schermafbeelding-2017-02-17-om-21-36-44
9003222_710c7b6ebb
1917-abbott-logo-2
Corvette
Chrysler
Invicta
new-byd-logo-china-1-458x304
Kleinschnittger
LCCRocket
Spyker
Panther
TechrulesChina
Vauxhall
Hillman
Erwin WijmanAutomerken zijn als Icarus: ze willen vliegen maar kunnen alleen maar rijden

Comments

  1. Rik

    Eigenlijk mag Saab niet ontbreken. Dit merk had niet alleen meerdere “vliegende” logo’s. Het bouwde ook werkelijk vliegtuigen. En dat zag je niet alleen terug in het logo. Bovendien mag het merk sowieso nooit vergeten worden. Zo krachtig.

  2. Author
    Erwin Wijman

    Je hebt helemaal gelijk Rik, Saab miste ik nog. Ik heb het nu toegevoegd. Jij vindt het gezien jouw toevoegingen vast jammer dat de vleugels rond 1970 uit het logo verdwenen om plaats te maken voor een griffioen.

Laat een antwoord achter aan Erwin Wijman Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.